top of page

Pārrobežu e-komercija: Kā Latvijas uzņēmumi var iekarot Lietuvas un Igaunijas tirgu

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 10. marts
  • Lasīts 6 min

Updated: 10. apr.

Tiešsaistes tirdzniecības attīstība ir atvērusi jaunas iespējas pat mazākajiem uzņēmumiem pārkāpt valstu robežas un paplašināt savu klientu loku. Vai esi pamanījis, ka arvien vairāk Baltijas e-komersantu aktīvi darbojas arī kaimiņvalstīs? Statistika liecina, ka Baltijas e-komercijas tirgus kopumā aug par aptuveni 15% gadā, taču tikai neliela daļa Latvijas e-veikalu aktīvi pārdod preces vai pakalpojumus Lietuvā un Igaunijā.


Satura rādītājs



Baltijas tirgus specifika un iespējas


Baltijas valstis – Latvija, Lietuva un Igaunija – kopā veido tirgu ar gandrīz 6 miljoniem iedzīvotāju. Šķietami neliels skaitlis globālā mērogā, taču tā ir būtiska priekšrocība vietējiem uzņēmumiem, kas vēlas paplašināties. Tieši Baltijas tirgus kompaktums ļauj tev efektīvāk pārvaldīt pārrobežu aktivitātes, nekā tas būtu, piemēram, ieejot Vācijas vai Francijas tirgū.


Katra Baltijas valsts atšķiras ar savām niansēm. Igaunijā ir augstākais digitalizācijas līmenis, un igauņi biežāk nekā latvieši un lietuvieši izvēlas iepirkties tiešsaistē. Savukārt Lietuva izceļas ar lielāko patērētāju bāzi un aktīvu e-komercijas sektoru, īpaši modes un sadzīves preču kategorijās.

Nereti uzņēmēji saskaras ar maldīgu priekšstatu, ka Baltijas valstis ir ļoti līdzīgas. Taču praksē tas nozīmē, ka katrā valstī pastāv savas patērētāju uzvedības tendences. Piemēram, igauņi vidēji tērē vairāk par vienu pirkumu e-veikalos (vidēji 72 EUR), kamēr latvieši un lietuvieši ir cenu jutīgāki (vidējais pirkums – 55-60 EUR).


Svarīgi atcerēties, ka, lai gan starp Baltijas valstīm pastāv ciešas ekonomiskās saites, katrs tirgus ir jāuzlūko individuāli. Neplāno vienkārši pārtulkot savu esošo piedāvājumu, bet domā par to, kā pielāgot savu produktu vai pakalpojumu katras valsts klientu vajadzībām.


Stratēģiskā sagatavošanās: tirgus izpēte un biznesa plāns


Pirms sākt savu pārrobežu biznesu, ir būtiski veikt rūpīgu tirgus izpēti. Tev kā uzņēmējam ir jāizzina ne tikai tirgus lielums, bet arī konkurences līmenis tavā nišā, cenu līmenis un patērētāju gaidas. Tirgus izpēte var būt divējāda – primārā un sekundārā. Primārā izpēte ietver tiešu datu vākšanu, piemēram, aptaujas vai intervijas ar potenciālajiem klientiem kaimiņvalstīs. Sekundārā izpēte balstās uz jau pieejamiem datiem – nozares pētījumiem, statistiku un konkurentu analīzi.


Efektīvs risinājums ir sākt ar konkurentu analīzi. Izpēti, kādi uzņēmumi jau darbojas tavā nišā Lietuvā un Igaunijā. Novērtē viņu piedāvājumu, cenas, mārketinga aktivitātes un klientu atsauksmes. Tas tev palīdzēs identificēt iespējas un draudus, kā arī atrast savu unikālo piedāvājumu.


Pēc rūpīgas izpētes izveido detalizētu biznesa plānu pārrobežu darbībai. Tam jāietver:

  1. Skaidri definēti mērķi un sasniedzamie rezultāti

  2. Mērķa auditorijas raksturojums katrā valstī

  3. Tirgus iekarošanas stratēģija

  4. Nepieciešamie resursi un investīcijas

  5. Risku analīze un mazināšanas plāns

  6. Laika grafiks aktivitāšu īstenošanai


Padomā par savu biznesa modeli – vai tas būs vienāds visās valstīs, vai arī to pielāgosi katram tirgum? Piemēram, dažiem uzņēmumiem darbojas modelis, kur Latvijā piedāvā pilnu produktu klāstu, bet kaimiņvalstīs – tikai populārākās preces vai specializētu piedāvājumu.


Lokalizācijas nozīme: valoda, kultūra un klientu paradumi


Lai veiksmīgi iekarotu kaimiņvalstu tirgus, nepietiek ar vienkāršu mājas lapas tulkojumu. Lokalizācija ir daudz plašāks process, kas ietver arī kultūras konteksta pielāgošanu un izpratni par vietējo patērētāju paradumiem.

Valoda ir pirmais un acīmredzamākais aspekts. Taču svarīgi atcerēties, ka kvalitāte šeit ir būtiskāka par kvantitāti. Labāk izveidot profesionāli iztulkotu un lokalizētu mājas lapu vienā valodā, nekā piedāvāt nekvalitatīvus tulkojumus vairākās. Piesaisti profesionālus tulkus, kas ir dzimuši attiecīgajā valstī, lai izvairītos no neveikliem tulkojumiem un kulturāliem pārpratumiem.

Jāpielāgo ne tikai teksti, bet arī attēli, krāsas un dizaina elementi. Piemēram, igauņiem patīk minimālistisks, funkcionāls dizains, savukārt lietuvieši biežāk novērtē emocionālāku un krāsaināku pieeju.

Klientu apkalpošana dzimtajā valodā ir milzīgs konkurences priekšrocības avots. Tādēļ apsver iespēju algot vai apmācīt darbiniekus, kas brīvi runā lietuviešu un igauņu valodās. Ja tas nav iespējams, izmanto profesionālus tulkošanas pakalpojumus vai valodu tehnoloģijas, lai nodrošinātu vismaz pamata komunikāciju klienta izvēlētajā valodā.


Svarīgi paturēt prātā, ka kaimiņvalstīs var atšķirties arī iepirkšanās paradumi un sezonalitāte. Piemēram, Igaunijā e-komercijas aktivitāte ir augstāka darba dienu vakaros, kamēr Lietuvā – arī brīvdienās. Šāda informācija var būt izšķiroša, plānojot mārketinga kampaņas un klientu apkalpošanas darba laikus.


Juridiskie un nodokļu aspekti pārrobežu tirdzniecībā


Lai gan Baltijas valstis ir Eiropas Savienības dalībvalstis ar līdzīgiem tiesību aktiem, tomēr pastāv būtiskas atšķirības, kas jāņem vērā, plānojot pārrobežu e-komerciju.


Pirmkārt, izvērtē uzņēmējdarbības formu – vai tavs uzņēmums darbosies no Latvijas, vai arī būs nepieciešams dibināt atsevišķas juridiskās personas katrā valstī. Mazākiem uzņēmumiem parasti izdevīgāk ir darboties no Latvijas, savukārt lielākiem var būt finansiāli izdevīgāk dibināt vietējos uzņēmumus.


PVN reģistrācija un piemērošana ir viens no galvenajiem juridiskajiem aspektiem pārrobežu tirdzniecībā. Šajā jomā ir vairākas būtiskas nianses, kas jāņem vērā.


Ja esi PVN nemaksātājs Latvijā, tu drīkst pārdot preces un pakalpojumus uz citām ES valstīm, kamēr kopējais pārrobežu pārdošanas apjoms nepārsniedz 10 000 EUR gadā (summa attiecas uz visām ES dalībvalstīm kopā). Sasniedzot šo slieksni, rodas pienākums reģistrēties kā PVN maksātājam savā valstī.


Ja esi jau reģistrēts kā PVN maksātājs Latvijā, situācija ir šāda:

- Kamēr tavs kopējais pārrobežu pārdošanas apjoms ES nepārsniedz 10 000 EUR gadā, tu vari izvēlēties piemērot Latvijas PVN likmi (21%) visiem darījumiem, neatkarīgi no tā, kurā valstī atrodas pircējs. Tas būtiski vienkāršo grāmatvedību maziem uzņēmumiem.

- Kad pārrobežu pārdošanas apjoms pārsniedz 10 000 EUR gadā, tev obligāti jāpiemēro tās valsts PVN likme, kurā atrodas pircējs (Lietuvā – 21%, Igaunijā – 22%).


Pārsniedzot 10 000 EUR slieksni pārrobežu tirdzniecībā, tev nepieciešams reģistrēties ES Import One-Stop Shop (IOSS) sistēmā. IOSS ļauj vienkāršot PVN deklarēšanu un maksāšanu par pārrobežu darījumiem, iesniedzot vienotu PVN deklarāciju tavā reģistrācijas valstī. Tas ievērojami samazina administratīvo slogu, jo tev vairs nav jāreģistrējas katrā ES valstī atsevišķi. Praksē tas nozīmē, ka vari centralizēti pārvaldīt nodokļu saistības, vienlaikus darbojoties visās Baltijas valstīs.


Patērētāju tiesību aizsardzības noteikumi ir harmonizēti ES līmenī, taču arī šeit pastāv nacionālās atšķirības. Piemēram, atteikuma tiesības e-komercijā visās trijās valstīs ir 14 dienas, taču Igaunijā ir stingrāki noteikumi attiecībā uz informācijas sniegšanu. Praksē tas nozīmē, ka tev būs nepieciešama atsevišķa privātuma politika un lietošanas noteikumi katrai valstij, ņemot vērā vietējās prasības. Visās trijās valstīs dokumentācijai jābūt vietējā valodā.


Maksājumu un loģistikas risinājumi Baltijas valstīs


Lai nodrošinātu veiksmīgu pārrobežu tirdzniecību, ir būtiski izvēlēties piemērotākos maksājumu un piegādes risinājumus. Katra Baltijas valsts izceļas ar savām maksājumu metodēm un piegādes preferences.


Igaunijā dominē banku pārskaitījumi un maksājumu kartes, savukārt Lietuvā joprojām populāra ir apmaksa ar skaidru naudu pie preces saņemšanas. Efektīvs risinājums ir integrēt tādus maksājumu pakalpojumu sniedzējus kā Citadele Klix, Swedbank Everypay, MakeCommerce, Paysera vai Montonio, kas nodrošina visu Baltijas valstu banku savienojumus.


Attiecībā uz piegādi, Lietuvā un Igaunijā patērētājiem ir augstākas prasības piegādes ātrumam. Kamēr

Latvijā klienti parasti ir gatavi gaidīt 2-3 dienas, kaimiņvalstīs sagaida piegādi 1-2 dienu laikā. Tādēļ tev jāsadarbojas ar uzticamiem loģistikas partneriem, kas spēj nodrošināt ātru preču piegādi.


Pakomāti ir kļuvuši par vienu no populārākajiem piegādes risinājumiem visā Baltijā. Tādi uzņēmumi kā Omniva, DPD un Venipak piedāvā plašu pakomātu tīklu visās trijās valstīs, ļaujot nodrošināt ērtu un ātru piegādi.


Svarīgi paturēt prātā, ka piegādes izmaksas var būtiski ietekmēt konversijas rādītājus. Daudziem patērētājiem bezmaksas piegāde ir izšķirošs faktors, izvēloties e-veikalu. Tādēļ apsver iespēju piedāvāt bezmaksas piegādi, ja pirkuma summa pārsniedz noteiktu slieksni (piemēram, 50 EUR).


Efektīvs risinājums preču atgriešanas procesam ir sadarboties ar vietējiem partneriem, kas var pārvaldīt atgrieztās preces uz vietas, nevis sūtīt tās atpakaļ uz Latviju. Tas ļauj samazināt izmaksas un paātrināt atgriešanas procesu, uzlabojot klientu apmierinātību.


Mārketinga stratēģija kaimiņvalstu iekarošanai


Mārketings ir izšķirošs elements, lai veiksmīgi iekarotu Lietuvas un Igaunijas tirgus. Tev jāizveido pielāgota mārketinga stratēģija katrai valstij, ņemot vērā vietējās īpatnības un konkurences situāciju.

Google dominē meklētājprogrammu tirgū visās trijās Baltijas valstīs, tādēļ labi izstrādāta SEO un Google Ads stratēģija ir būtiska. Taču atceries, ka atslēgvārdiem jābūt lokalizētiem, ņemot vērā vietējās valodas nianses un meklēšanas paradumus.


Sociālo mediju platformu lietojumā pastāv dažas atšķirības starp valstīm. Facebook ir absolūts līderis visās trijās Baltijas valstīs, taču Igaunijā noteikti nevajadzētu ignorēt arī Instagram un TikTok. Tādēļ tavai sociālo mediju stratēģijai jābūt pielāgotai katras valsts tendencēm, lai gan pamatplatformas ir vienādas. Izvērtē iespēju sadarboties ar vietējiem influenceriem, kas var palīdzēt ātri veidot uzticību un atpazīstamību.


E-pasta mārketings joprojām ir efektīvs rīks, taču tas ir jālokalizē gan valodas, gan satura ziņā. Ņem vērā, ka Igaunijā e-pastu atvēršanas rādītāji ir vidēji par 5-10% augstāki nekā Latvijā un Lietuvā, tādēļ šim kanālam vari pievērst īpašu uzmanību.


Nereti uzņēmēji saskaras ar izaicinājumu, kā efektīvi sadalīt mārketinga budžetu starp valstīm. Praksē tas nozīmē, ka sākotnēji var būt vērts lielāku daļu budžeta novirzīt vienai valstij, lai ātri sasniegtu kritisko masu, un tikai pēc tam pakāpeniski paplašināties uz citām. Svarīgi izveidot atsevišķus mērījumus un KPI katrai valstij, lai varētu precīzi novērtēt savas mārketinga aktivitātes. Tas ļaus tev ātri identificēt veiksmīgākās stratēģijas un kanālus, pielāgojot savu pieeju atbilstoši rezultātiem.


Kopsavilkums


Pārrobežu e-komercija Baltijas valstīs piedāvā nozīmīgas izaugsmes iespējas Latvijas uzņēmumiem. Taču veiksmīgai tirgus iekarošanai nepieciešama rūpīga plānošana un izpratne par katras valsts specifiku.

Svarīgi atcerēties, ka lokalizācijai jāiet daudz tālāk par vienkāršu tulkošanu – tev jāpielāgo savs piedāvājums vietējiem patērētāju paradumiem, kultūrai un gaidām. Juridisko un nodokļu jautājumu risināšana, piemērotu maksājumu un piegādes risinājumu izvēle, kā arī mērķtiecīga mārketinga stratēģija ir kritiski svarīgi elementi.


Divi praktiski padomi tūlītējai ieviešanai: pirmkārt, sāc ar rūpīgu tirgus izpēti un konkurentu analīzi, lai identificētu savas nišas potenciālu. Otrkārt, izveido skaidru laika grafiku pārrobežu aktivitātēm, sākot ar vienu valsti un pakāpeniski paplašinoties.


Baltijas tirgus kopumā piedāvā unikālas priekšrocības – relatīvi zemas ieiešanas barjeras, kultūras un ģeogrāfiskā tuvība, kā arī stabilas izaugsmes prognozes. Taču panākumu atslēga ir spēja pielāgoties un saprast katras valsts specifiku, nevis vienkārši kopēt savu Latvijas darbības modeli.


Piesakies bezmaksas konsultācijai un paplašini savu biznesu aiz Latvijas robežām!


Pārrobežu e-komercijas stratēģijas izstrāde un ieviešana var būt sarežģīts process, kas prasa gan izpratni par juridiskajiem aspektiem, gan spēju efektīvi pielāgoties dažādām tirgus prasībām. Ja tevi interesē, kā pilnveidot tava e-veikala pārrobežu stratēģiju vai risināt specifiskus izaicinājumus Lietuvas un Igaunijas tirgos, es labprāt dalīšos savā pieredzē.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu Baltijas ekspansijas stratēģiju, analizēt esošās darbības vājās vietas vai izstrādāt jaunu pieeju, kas palīdzēs gan samazināt ieiešanas laiku jaunos tirgos, gan optimizēt mārketinga un loģistikas izmaksas.

Jaunākie raksti tavā e-pastā

+371 25676655

info@punkts.lv

Creative Inc SIA

Reģ.Nr. 50103154381

Reklāma

Par mums

Privātuma politika

Saistību atruna

Kontakti

Visas cenas norādītas bez PVN

© 2025 Creative Inc SIA

bottom of page