top of page

Kā palielināt pārdošanu ar AI personalizētiem produktu ieteikumiem

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 20. marts
  • Lasīts 9 min

Updated: 10. apr.

Vai esi pamanījis, ka globālie e-komercijas milži arvien precīzāk "uzmin" to, ko vēlies iegādāties? Tas nav nejaušības rezultāts, bet gan mākslīgā intelekta (AI) spēja analizēt milzīgus datu apjomus un prognozēt pircēju uzvedību. Latvijas e-komercijas tirgus strauji attīstās, taču daudziem uzņēmējiem joprojām trūkst izpratnes par to, kā izmantot AI personalizētus produktu ieteikumus, lai palielinātu pārdošanas apjomus. Pētījumi liecina, ka personalizēti ieteikumi var palielināt konversijas rādītājus par 10-30%, taču Baltijas reģionā šis potenciāls bieži paliek neizmantots.

ree

Satura rādītājs



Kāpēc AI personalizācija ir būtiska mūsdienu e-komercijā


E-komercijas tirgus Latvijā turpina augt — 2023. gadā tas pieauga par 14%, sasniedzot 1,2 miljardus eiro. Taču līdz ar to pieaug arī konkurence. Katrs e-veikals cīnās par pircēju uzmanību, un personalizācija kļuvusi par vienu no efektīvākajiem veidiem, kā izcelties. Praksē tas nozīmē, ka standarta "viena pieeja der visiem" vairs nestrādā.


Personalizācija patērētājiem mūsdienās nav greznība, bet gan prasība. Saskaņā ar Eiropas Patērētāju centra datiem, 72% Latvijas pircēju sagaida, ka e-veikali piedāvās viņiem atbilstošus produktus, pamatojoties uz viņu iepriekšējo uzvedību. Nereti uzņēmēji saskaras ar situāciju, kad daudz līdzekļu tiek ieguldīts mārketingā, bet konversijas rādītāji paliek zemi — tieši personalizācijas trūkuma dēļ.


AI personalizācija maina spēles noteikumus, jo tā var analizēt ne tikai pircēja veiktās darbības, bet arī prognozēt viņa nākotnes vajadzības. Tādēļ tā palīdz risināt vairākas kritiskas problēmas:

  • Samazina pirkumu grozu pamešanas rādītājus (kas sasniedz vidēji 65%)

  • Palielina vidējo pirkuma vērtību, piedāvājot komplementārus produktus

  • Uzlabo klientu lojalitāti, radot iespaidu, ka veikals "saprot" viņu vajadzības

  • Optimizē inventāra pārvaldību, koncentrējoties uz pieprasītākajām precēm


Svarīgi atcerēties, ka personalizācija nav tikai "vēl viena mārketinga tendence" — tā ir stratēģiska pieeja, kas ietekmē visu pircēju ceļojumu tavā e-veikalā.


Kā darbojas AI personalizēti produktu ieteikumi


Lai pilnībā izmantotu AI personalizācijas priekšrocības, ir svarīgi saprast, kā šīs sistēmas vispār darbojas. Mākslīgais intelekts produktu ieteikumu kontekstā balstās uz sarežģītiem algoritmiem, kas analizē dažādus datu avotus, lai prognozētu, ko pircējs varētu vēlēties iegādāties. Pamata darbības princips ir salīdzinoši vienkāršs — AI meklē savstarpējās sakarības starp pircēju uzvedības modeļiem, produktiem un konteksta informāciju. Taču "zem motora pārsega" šie procesi ir daudz sarežģītāki.


Mūsdienu e-komercijas personalizācijas sistēmas izmanto vairākus AI tehnoloģiju veidus:

Mašīnmācīšanās algoritmi analizē vēsturiskos datus, lai identificētu tendences un sakarības. Piemēram, sistēma var atklāt, ka cilvēki, kuri iegādājas noteiktu preci, bieži interesējas arī par citiem konkrētiem produktiem. Šādas korelācijas ļauj izveidot spēcīgus ieteikumu modeļus.

Dziļā mācīšanās (deep learning) algoritmi simulē cilvēka smadzeņu neironu tīklus, lai apstrādātu un analizētu milzīgus datu apjomus. Tie ir īpaši efektīvi, analizējot attēlus un nozīmes kontekstu. Tas ļauj sistēmai ieteikt produktus, kas vizuāli vai kontekstuāli līdzīgi tiem, ko pircējs jau ir apskatījis.

Dabiskās valodas apstrāde (NLP) ļauj sistēmai analizēt meklēšanas pieprasījumus, atsauksmes un citu teksta informāciju, lai labāk izprastu pircēja nodomus un vēlmes. Tā var uztvert nianses pircēja interesēs, pat ja viņš nav tieši norādījis savas preferences.


Datu veidi, ko AI analizē, lai radītu personalizētus ieteikumus:

  • Pirkšanas vēsture (ko pircējs ir iegādājies)

  • Pārlūkošanas uzvedība (kādas lapas apmeklētas, cik ilgi)

  • Meklēšanas vēsture (ko pircējs ir meklējis)

  • Atgriezeniskā saite (produktu vērtējumi, atsauksmes)

  • Demogrāfiskie dati (vecums, dzimums, atrašanās vieta)

  • Kontekstuālā informācija (sezona, laika apstākļi, īpašie notikumi)

Efektīvs risinājums ir izmantot šo datu kombināciju, nevis paļauties tikai uz vienu datu avotu. Jo vairāk atbilstošu datu AI sistēmai ir pieejami, jo precīzāki būs tās ieteikumi.


Populārākās AI personalizācijas stratēģijas e-komercijā


AI personalizācija nav vienkārši "ieslēdzama" funkcija. Lai to efektīvi izmantotu, nepieciešams izvēlēties pareizo stratēģiju, kas atbilst tava e-veikala mērķiem un klientu vajadzībām. Aplūkosim populārākās stratēģijas, kas pierādījušas savu efektivitāti Latvijas un plašākā Baltijas reģiona kontekstā.


Līdzīgu produktu ieteikumi

Šī ir vienkāršākā, bet joprojām ļoti efektīva stratēģija, kas parāda produktus, kas līdzīgi tam, ko pircējs pašlaik aplūko. AI šeit analizē produktu atribūtus, cenu kategorijas un lietotāju uzvedības modeļus. Šī stratēģija ir īpaši efektīva apģērbu, mēbeļu un elektronikas nozarēs.

Praksē tas nozīmē, ka, piemēram, kad pircējs aplūko konkrētu dīvānu, sistēma parāda citus līdzīga stila, cenas kategorijas vai funkcionalitātes dīvānus. Tādējādi pircējam tiek piedāvātas alternatīvas, ja konkrētais produkts pilnībā neatbilst viņa vajadzībām.


Papildinošo produktu ieteikumi

Šī stratēģija koncentrējas uz produktiem, kas papildina to, ko pircējs jau ir iegādājies vai aplūko. AI identificē produktus, kas bieži tiek iegādāti kopā, un piedāvā tos pircējam.

Šī pieeja ir īpaši veiksmīga skaistumkopšanas, datortehnikas un mājsaimniecības preču veikalos. Piemēram, ja klients iegādājas kafijas automātu, sistēma var ieteikt kafijas pupiņas, tīrīšanas līdzekļus vai specializētas glāzes. Šī stratēģija var ievērojami palielināt vidējo pirkuma vērtību, jo piedāvā pircējam produktus, kas viņam patiesībā ir vajadzīgi, bet viņš varbūt nav par tiem iedomājies.


Personalizēti ieteikumi, balstoties uz pārlūkošanas vēsturi

Šī stratēģija izmanto pircēja pārlūkošanas vēsturi, lai radītu personalizētus ieteikumus pat tad, ja viņš vēl nav veicis pirkumu. AI analizē, kādas lapas pircējs ir apmeklējis, cik ilgi viņš ir aplūkojis konkrētus produktus, un kādās kategorijās ir pavadījis visvairāk laika.

Latvijas e-komercijas uzņēmumiem šī stratēģija ir īpaši vērtīga, jo vietējā tirgū konversijas rādītāji bieži ir zemāki nekā Rietumeiropā. Piedāvājot atbilstošus produktus, pamatojoties uz interesēm, vari uzlabot konversiju pat tiem apmeklētājiem, kas sākotnēji atnākuši tikai "paskatīties".


Kontekstuālie ieteikumi

Šī stratēģija ņem vērā ārējos faktorus, kas var ietekmēt pirkšanas lēmumus. AI analizē tādus faktorus kā sezona, laika apstākļi, svētki, atrašanās vieta un pat dienas laiks, lai piedāvātu kontekstuāli atbilstošus produktus. Latvijas klimatā un kultūras kontekstā šī pieeja var būt īpaši efektīva. Piemēram, ziemas periodā sistēma var prioritizēt siltumizolācijas produktus, Jāņu laikā — svētku piederumus, vai pēc stipra lietus — ar sausumu saistītus produktus. Šāda kontekstuālā personalizācija rada iespaidu, ka veikals "saprot" pircēja pašreizējās vajadzības.


Dinamiskā cenu personalizācija

Lai gan Eiropas Savienībā pastāv stingri noteikumi par cenu personalizāciju, AI var palīdzēt optimizēt atlaižu stratēģijas un lojalitātes programmas, pamatojoties uz pircēja uzvedību un vērtību uzņēmumam.

Tādējādi varētu, piemēram, piedāvāt personalizētas atlaides produktiem, ko klients ir ielicis iepirkumu grozā, bet pēc tam pametis, vai izveidot īpašus piedāvājumus, pamatojoties uz klienta lojalitātes līmeni. Latvijas patērētāji ir īpaši jutīgi pret cenām, tāpēc šī stratēģija var būt ļoti efektīva, ja tā tiek īstenota ētiski un caurskatāmi.


Kā ieviest AI personalizāciju Latvijas e-komercijas uzņēmumā


Daudziem Latvijas e-komercijas uzņēmējiem AI personalizācija šķiet sarežģīta un dārga. Taču patiesībā arī mazākiem uzņēmumiem ir pieejami risinājumi, kas ļauj izmantot AI priekšrocības bez milzīgām investīcijām vai tehniskajām zināšanām.


Sākotnējā novērtēšana un stratēģijas izveide

Pirms sāc ieviest AI personalizāciju, veic sākotnējo novērtējumu:

  1. Izanalizē esošos datus par klientu uzvedību un pirkšanas modeļiem

  2. Identificē galvenās problēmas, ko vēlies risināt ar personalizāciju

  3. Nosaki mērķus un KPI, ko izmantosi, lai mērītu panākumus

  4. Novērtē esošās tehniskās iespējas un integrācijas vajadzības

Svarīgi atcerēties, ka stratēģijai jābūt saskaņotai ar tava e-veikala vispārējiem mērķiem. Nereti uzņēmēji saskaras ar problēmu, ka viņi ievieš tehnoloģiskus risinājumus bez skaidra plāna, kā tie palīdzēs sasniegt biznesa mērķus.


Gatavie risinājumi maziem un vidējiem uzņēmumiem

Latvijas e-komercijas tirgum pieejami vairāki personalizācijas risinājumi ar dažādām izmaksām un funkcionalitāti:

  1. Clerk.io 

    • Īpaši piemērots Eiropas tirgum ar pilnīgu GDPR atbilstību

    • Vienkārša 1-klikšķa integrācija ar Shopify, WooCommerce un Magento

    • Labākā cenas un funkcionalitātes attiecība maziem līdz vidējiem uzņēmumiem

    • Cenojums balstīts uz veikala apmeklējumu skaitu

  2. Nosto 

    • Darbojas globāli, ieskaitot Latviju

    • Viegli integrējams ar populārākajām e-komercijas platformām

    • Labs risinājums augošiem uzņēmumiem

    • Cenojums balstīts uz pārdošanas apjomu

  3. Algolia 

    • Specializējas personalizētā meklēšanā ar ieteikumu funkcijām

    • Vienkārša integrācija ar spraudņu palīdzību

    • Īpaši labs uzņēmumiem ar plašu produktu katalogu

    • Cenojums balstīts uz meklēšanas pieprasījumu skaitu

  4. Synerise 

    • Dibināts Polijā, labi saprot Austrumeiropas tirgus specifiku

    • Piedāvā plašāku personalizācijas funkcionalitāti

    • Pieejams ar spraudņiem, bet pilnai funkcionalitātei var būt nepieciešama papildu konfigurācija

    • Cenojums balstīts uz funkcionalitāti un lietotāju skaitu

  5. Coveo 

    • Spēcīgs risinājums ar GDPR atbilstību

    • Sarežģītāka integrācija, bieži nepieciešama izstrādātāja palīdzība

    • Piemērots vidējiem un lielākiem uzņēmumiem

    • Kompleksāks cenojuma modelis


Platformu iebūvētie risinājumi

Daudzas e-komercijas platformas jau piedāvā iebūvētus AI rīkus:

  • Shopify - Product Recommendations AI, pieejami bezmaksas un maksas spraudņi

  • WooCommerce - Bezmaksas un maksas spraudņu integrācijas ieteikumiem

  • Magento - Product Recommendations powered by Adobe Sensei un bezmaksas un maksas spraudņu integrācijas ieteikumi

  • PrestaShop - Vairāki ieteikumu moduļi ar dažādām cenām


Praktiskā ieviešana

Lai veiksmīgi ieviestu AI personalizāciju, seko šiem soļiem:

  1. Sāc ar datu savākšanu un strukturēšanu. Pārliecinies, ka tavi produktu dati ir pilnīgi un standartizēti. Izvērtē, kādi klientu dati tev ir pieejami un kā tos var izmantot, ievērojot GDPR prasības.

  2. Izveido personalizācijas stratēģiju. Nosaki, kur tavā e-veikalā personalizācija sniegs vislielāko vērtību:

    • Produktu lapās (līdzīgi produkti)

    • Iepirkumu grozā (papildinošie produkti)

    • Mājas lapā (personalizēti ieteikumi)

    • E-pasta kampaņās (personalizēti piedāvājumi)

  3. Izvēlies atbilstošu tehnoloģisko risinājumu, ņemot vērā savu budžetu, tehniskās iespējas un specifiskās vajadzības.

  4. Veic pakāpenisku ieviešanu, sākot ar vienu vai divām personalizācijas stratēģijām un pēc tam paplašinot. Tādējādi varēsi labāk novērtēt katras stratēģijas efektivitāti un veikt nepieciešamos uzlabojumus.

  5. Apmāci savu komandu par jaunajām funkcijām un to, kā interpretēt un izmantot datus, ko sniedz AI personalizācijas sistēma.

Efektīvs risinājums ir sākt ar vienkāršāko — "klienti, kuri iegādājās šo, iegādājās arī..." funkcionalitāti, un pakāpeniski pāriet uz sarežģītākām stratēģijām.


Personalizācijas efektivitātes mērīšana un optimizācija


Personalizācijas ieviešana ir tikai pirmais solis. Tikpat svarīgi ir mērīt tās efektivitāti un pastāvīgi optimizēt procesus, lai nodrošinātu maksimālu atdevi no ieguldījumiem.


Galvenie KPI personalizācijas mērīšanai

Lai novērtētu AI personalizācijas efektivitāti, ieteicams sekot šādiem rādītājiem:

Konversijas rādītāji

  • Konversijas rādītājs no ieteiktajiem produktiem

  • Ieteikumu klikšķu rādītājs (Click-through rate, CTR)

  • Konversijas pieaugums salīdzinājumā ar periodu pirms personalizācijas

Pirkumu vērtības rādītāji

  • Vidējā pirkuma vērtība

  • Vidējais produktu skaits pirkumā

  • Upselling un cross-selling efektivitāte

Klientu uzvedības rādītāji

  • Lapas apmeklējuma ilgums

  • Pamesto grozu rādītājs

  • Atkārtotu apmeklējumu biežums

Biznesa ietekmes rādītāji

  • ROI no personalizācijas risinājuma

  • Ieņēmumu pieaugums no personalizētajiem ieteikumiem

  • Krājumu aprites uzlabojumi

Saskaņā ar E-komercijas asociācijas datiem, vietējie uzņēmumi, kas efektīvi izmanto personalizāciju, vidēji novēro 15-20% pieaugumu vidējā pirkuma vērtībā un 5-10% samazinājumu pamesto grozu rādītājā.


A/B testēšana personalizācijas stratēģijām

A/B testēšana ir būtisks personalizācijas optimizācijas elements. Tas ļauj salīdzināt dažādas personalizācijas stratēģijas un identificēt tās, kas sniedz labākos rezultātus. Latvijas e-komercijas uzņēmumiem ieteicams testēt:

  • Dažādas ieteikumu stratēģijas (līdzīgi produkti vs. papildinošie produkti)

  • Ieteikumu novietojumu lapā (sānu josla, zem produkta, iepirkumu grozā)

  • Ieteikumu skaitu, kas tiek parādīti vienlaikus

  • Vizuālo noformējumu un aicinājumus uz darbību

Svarīgi atcerēties, ka testēšanai ir nepieciešams pietiekams datu apjoms, lai rezultāti būtu statistiski nozīmīgi. Mazākiem e-veikaliem ar nelielu apmeklētāju plūsmu var būt nepieciešams ilgāks laiks, lai savāktu pietiekami daudz datu.


Pastāvīga optimizācija

AI personalizācija nav vienreizējs projekts, bet gan nepārtraukts process. Lai nodrošinātu ilgtermiņa efektivitāti:

  1. Regulāri analizē personalizācijas datus un KPI, identificējot tendences un problēmas

  2. Uzlabo produktu datu kvalitāti, pievienojot detalizētus atribūtus un aprakstus

  3. Pārskatī personalizācijas stratēģijas, pamatojoties uz sezonalitāti un izmaiņām klientu uzvedībā

  4. Eksperimentē ar jaunām personalizācijas metodēm, balstoties uz nozares tendencēm

  5. Vāc klientu atsauksmes par ieteikumu atbilstību un izmanto tās sistēmas uzlabošanai

Latvijas e-komercijas tirgus strauji mainās, tāpēc ir svarīgi regulāri pārskatīt un atjaunināt personalizācijas stratēģijas, lai saglabātu konkurētspēju.


Datu privātuma ievērošana personalizācijas procesā


AI personalizācija ir cieši saistīta ar klientu datu izmantošanu, tāpēc ir būtiski ievērot datu privātuma noteikumus un ētikas principus. Īpaši svarīgi tas ir Eiropas Savienībā, kur GDPR nosaka stingras prasības personas datu apstrādei.


GDPR prasības personalizācijas kontekstā

Latvijas e-komercijas uzņēmumiem jāņem vērā šādas GDPR prasības, ieviešot AI personalizāciju:

  1. Skaidra piekrišana: Iegūt skaidru piekrišanu no klientiem par viņu datu izmantošanu personalizācijai. Tas nozīmē, ka klientiem jāsniedz iespēja atteikties no personalizētiem ieteikumiem.

  2. Datu minimizēšana: Vākt un izmantot tikai tos datus, kas ir nepieciešami personalizācijas nolūkiem, nevis uzkrāt liekus datus "tikai gadījumam".

  3. Caurskatāmība: Skaidri informēt klientus par to, kā tiek izmantoti viņu dati personalizācijas nolūkos un kādi algoritmi tiek pielietoti.

  4. Datu drošība: Nodrošināt atbilstošus tehniskos un organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu klientu datus no neatļautas piekļuves vai zaudēšanas.

  5. Tiesības uz aizmiršanu: Nodrošināt klientiem iespēju pieprasīt savu datu dzēšanu un pārtraukt personalizāciju.

Praksē tas nozīmē, ka tavā e-veikalā vajadzētu būt skaidrai privātuma politikai, kas apraksta personalizācijas darbību, un vienkāršam mehānismam, kā klienti var pārvaldīt savas privātuma preferences.


Ētiska personalizācija

Papildus juridiskajām prasībām ir svarīgi ievērot ētiskus principus personalizācijas ieviešanā:

  1. Izvairīties no manipulatīvām praksēm, kas izmanto personalizāciju, lai mudinātu klientus iegādāties produktus, kas viņiem patiesībā nav nepieciešami.

  2. Nodrošināt godīgu un līdzsvarotu produktu ieteikumu klāstu, nevis koncentrēties tikai uz augstākās peļņas precēm.

  3. Respektēt klientu kultūras un personīgās vērtības, izveidojot personalizācijas algoritmus, kas ņem vērā dažādas preferences un vajadzības.

  4. Būt pārredzamam par to, kāpēc konkrēti produkti tiek ieteikti, piemēram, norādot "Ieteikts, balstoties uz tavu iepriekšējo pirkumu".

Ētiska personalizācija ne tikai palīdz ievērot normatīvos aktus, bet arī veicina klientu uzticību un lojalitāti ilgtermiņā. Latvijas patērētāji aizvien vairāk novērtē uzņēmumus, kas godīgi un atklāti rīkojas ar viņu datiem.


Līdzsvars starp personalizāciju un privātumu

Efektīva personalizācija nenozīmē agresīvu datu vākšanu. Tieši pretēji — bieži vien labākos rezultātus var sasniegt ar minimālu datu kopu, ja tā tiek gudri analizēta:

  • Izmanto anonimizētus un apkopotus datus, kad vien iespējams

  • Koncentrējies uz uzvedības datiem, nevis personas identificējošiem datiem

  • Piedāvā skaidrus ieguvumus apmaiņā pret personalizāciju

  • Izveido dažādus personalizācijas līmeņus atkarībā no pieejamajiem datiem

Nereti uzņēmēji saskaras ar dilemmu — kā nodrošināt personalizētu pieredzi, vienlaikus respektējot klientu privātumu. Efektīvs risinājums ir "kontekstuālā personalizācija", kas balstās uz pašreizējo sesiju un uzvedību, nevis ilgtermiņa profilu.


Kopsavilkums


AI personalizēti produktu ieteikumi ir spēcīgs instruments, kas var būtiski palielināt e-komercijas pārdošanas apjomus Latvijas tirgū. Veiksmīga personalizācijas stratēģija sākas ar skaidru izpratni par pieejamajām tehnoloģijām un pieeju, kas pielāgota tava uzņēmuma specifikai un klientu vajadzībām.

Svarīgi paturēt prātā, ka personalizācija nav tikai tehnoloģisks risinājums, bet gan kompleksa pieeja, kas ietver datu analīzi, stratēģisko plānošanu, pastāvīgu optimizāciju un datu privātuma ievērošanu. Atceries, ka personalizācija ir process, nevis vienreizējs projekts — tās efektivitāte laika gaitā tikai pieaugs, ja tu turpināsi to pilnveidot, balstoties uz iegūtajiem datiem un klientu atsauksmēm.

Sākot ar vienkāršām personalizācijas stratēģijām un pakāpeniski paplašinot funkcionalitāti, tu vari sasniegt ievērojamus rezultātus pat ar ierobežotu budžetu. Latvijas e-komercijas tirgus piedāvā lieliskas iespējas tiem uzņēmumiem, kas gatavi izmantot personalizācijas potenciālu, lai radītu patiesu pievienoto vērtību saviem klientiem.


Nepieciešama palīdzība ar AI personalizācijas ieviešanu?


AI personalizācijas ieviešana e-komercijas veikalā var šķist sarežģīts un tehnoloģiski izaicinošs process, īpaši ja tavā komandā nav datu zinātņu speciālistu vai AI ekspertu. Taču tas nenozīmē, ka tev jāatsakās no šīs spēcīgās tehnoloģijas priekšrocībām, kas var būtiski uzlabot gan klientu pieredzi, gan tavas pārdošanas rezultātus.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu personalizācijas stratēģiju, analizēt esošo datu potenciālu vai izstrādāt ceļa karti, kas palīdzēs uzlabot gan klientu pieredzi, gan palielināt konversijas.

bottom of page