top of page

Uz AI balstīta cenošana e-komercijā: Neaizstājams rīks vai nevajadzīgs izdevums?

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 8. maijs
  • Lasīts 7 min

Vai esi pamanījis, ka cenas atsevišķos interneta veikalos periodiski mainās, dažkārt pat vairākas reizes dienā? Pētījumi rāda, ka 9 no 10 tiešsaistes pircējiem pirms pirkuma veikšanas salīdzina cenas. Šī tendence nav nejaušība, bet gan rūpīgi izstrādātas cenošanas stratēģijas rezultāts, ko arvien biežāk nosaka mākslīgais intelekts.


Mūsdienās, kad konkurence e-komercijas nozarē kļūst arvien sīvāka, daudzi uzņēmumi sāk apsvērt uz AI balstītu cenošanas politiku. Taču vai šāda pieeja ir piemērota ikvienam e-komercijas uzņēmumam? Atbilde nav tik vienkārša, kā varētu šķist.

Kādu ceļu izvēlēties, automātisku cenošanu vai manuāli mainīt cenas?

Satura rādītājs



Kas ir uz AI balstīta cenošanas politika?


Uz mākslīgo intelektu balstīta cenošanas politika ir stratēģija, kas izmanto progresīvus algoritmus un mašīnmācīšanos, lai analizētu plašus datu apjomus un automātiski pielāgotu produktu cenas. Tā ļauj uzņēmumiem dinamiskāk reaģēt uz tirgus izmaiņām, maksimizējot peļņu un saglabājot konkurētspēju.


AI cenošanas sistēmas analizē vairākus faktorus, kas ietekmē optimālo cenu:

  • Konkurentu cenas un to izmaiņas

  • Pieprasījuma elastību

  • Patērētāju uzvedības modeļus

  • Sezonalitāti un laika faktorus

  • Krājumu līmeņus

  • Vēsturiskos pārdošanas datus


Praksē tas nozīmē, ka tavs e-veikals var automātiski pielāgot cenas atkarībā no tā, kurā nedēļas dienā vai pat stundā potenciālais klients apmeklē vietni. Sistēma var arī noteikt dažādas cenas dažādiem klientu segmentiem, balstoties uz to vēsturisko pirkšanas uzvedību.


Svarīgi atcerēties, ka AI cenošanas politika nav tikai par cenu samazināšanu. Tā var tikpat efektīvi identificēt iespējas paaugstināt cenas situācijās, kad patērētāji ir mazāk cenu jutīgi, piemēram, sezonas maksimumā vai kad konkrēts produkts kļūst īpaši populārs.


Kad automātiskā cenu maiņa ir patiesi nepieciešama?


Ne visiem e-komercijas uzņēmumiem AI cenošanas risinājumi sniegs vienādu vērtību. Lai saprastu, vai tavam biznesam būtu vērts investēt šādā tehnoloģijā, apsver šādus faktorus:


AI cenošana ir īpaši vērtīga, ja:

  1. Tavas preces ir ar augstu cenu konkurenci – ja tavs bizness darbojas nozarē, kur patērētāji aktīvi salīdzina cenas un konkurenti bieži tās maina (elektronika, sadzīves tehnika, populāri patēriņa produkti), tad automātiskā cenu maiņa var būt izšķiroša.

  2. Tev ir plašs produktu klāsts – ja tavā e-veikalā ir simtiem vai tūkstošiem produktu, manuāla cenu pielāgošana kļūst praktiski neiespējama. AI var ievērojami atvieglot šo procesu.

  3. Tavas preces ir ar zemu diferenciāciju – ja tavi produkti ir līdzīgi konkurentu piedāvājumam un galvenā atšķirība ir cena, tad AI cenošana var sniegt būtisku priekšrocību.

  4. Tev ir pietiekami daudz pirkumu datu – AI algoritmi darbojas efektīvāk, ja tiem ir pieejams pietiekams daudzums vēsturisko datu par pārdošanas apjomiem dažādos cenu līmeņos.


AI cenošana, visticamāk, nav nepieciešama, ja:

  1. Tu piedāvā unikālus, nišas produktus – ja tavi produkti ir unikāli un bez tiešiem konkurentiem, tad automātiska cenu maiņa, balstoties uz konkurentu cenām, nav prioritāte.

  2. Tava stratēģija nav balstīta uz cenu konkurenci – ja tava konkurētspējas priekšrocība ir, piemēram, augsta kvalitāte, ekskluzivitāte vai personalizēts serviss, nevis zemas cenas, tad AI cenošana var nebūt būtiska.

  3. Tev ir ierobežots produktu klāsts – maziem uzņēmumiem ar nelielu produktu klāstu bieži vien ir efektīvāk pielāgot cenas manuāli.

  4. Tu darbojes luksusa preču segmentā – luksusa preču tirgū patērētāji ir mazāk cenu jutīgi, un pārāk biežas cenu izmaiņas var pat kaitēt zīmola reputācijai.


Nereti uzņēmēji saskaras ar dilemmu – investēt AI cenošanā, lai nezaudētu konkurētspēju, vai tomēr fokusēties uz citiem konkurences aspektiem. Svarīgi izvērtēt tieši tava biznesa specifiku un tirgus situāciju.


Vai AI cenošana var apdraudēt tavu peļņu?


Viens no nopietnākajiem jautājumiem, lemjot par AI cenošanas ieviešanu, ir risks, ka platformas izmaksas un automātisko cenu samazinājumi var "apēst" visu potenciālo peļņu vai pat radīt zaudējumus.


Galvenie riski, kas jāapzinās:

Abonēšanas izmaksas pret apgrozījumu

AI cenošanas platformu izmaksas var svārstīties no aptuveni simts līdz vairākiem tūkstošiem eiro mēnesī atkarībā no produktu skaita un funkcionalitātes. Mazākiem uzņēmumiem ar ierobežotu apgrozījumu šīs izmaksas var būt nesamērīgi augstas. Pirms pieņemt lēmumu, rūpīgi izvērtē, vai prognozētais peļņas pieaugums (praksē tas ir vidēji ap 6%) būs lielāks par platformas izmaksām.


Cenu kari ar konkurentiem

Automātiska cenu pielāgošana var neapzināti izraisīt "cenu karus" ar konkurentiem. Ja vairāki tirgus dalībnieki izmanto līdzīgas AI sistēmas, kas automātiski samazina cenas, reaģējot uz konkurentu darbībām, rezultātā var izveidoties lejupvērsta cenu spirāle, kur galu galā neviens vairs negūst peļņu.

Tādēļ svarīgi atcerēties, ka AI cenošanas sistēmās vienmēr jāiestata minimālās peļņas maržas robežas, zem kurām cenas nedrīkst kristies. Šāda pieeja pasargās tavu biznesu no potenciāliem zaudējumiem.


Nespēja ņemt vērā pilnās biznesa izmaksas

Daudzas AI cenošanas sistēmas optimizē cenas, balstoties tikai uz konkurentu cenām un tiešajām produktu izmaksām. Tās ne vienmēr ņem vērā citas biznesa izmaksas – mārketingu, darbinieku algas, noliktavas izmaksas. Tādēļ ir svarīgi pārliecināties, ka izvēlētais risinājums ļauj iekļaut arī šos faktorus vai vismaz manuāli iestatīt atbilstošas robežas.


Efektīvs risinājums ir sākt ar hibrīda pieeju, kur AI sniedz ieteikumus, bet gala lēmumu par cenu izmaiņām pieņem cilvēks. Šāda metode ļauj pakāpeniski uzkrāt uzticību sistēmai, vienlaikus nezaudējot kontroli pār cenu politiku.


Alternatīvās stratēģijas uzņēmumiem, kam AI cenošana nav piemērota


Ja esi nonācis pie secinājuma, ka tavs bizness nav gatavs vai tam nav nepieciešami AI cenošanas risinājumi, pastāv vairākas alternatīvas stratēģijas, kas var palīdzēt optimizēt cenu politiku:


1. Regulārs manuāls konkurentu monitorings

Mazākiem uzņēmumiem ar ierobežotu produktu klāstu var būt efektīvāk veikt regulāru manuālu konkurentu cenu pārbaudi. Izveido grafiku (piemēram, reizi nedēļā) un pārbaudi galveno konkurentu cenas saviem svarīgākajiem produktiem. Šī pieeja prasa laiku, bet neprasa finansiālus ieguldījumus.


2. Fokusēšanās uz vērtības palielināšanu

Tā vietā, lai iesaistītos cenu konkurencē, koncentrējies uz to, kā palielināt produkta vai pakalpojuma vērtību klientu acīs. Piedāvā bezmaksas piegādi, pagarinātu garantiju, personalizētu apkalpošanu vai citas priekšrocības, kas ļauj saglabāt augstākas cenas, vienlaikus sniedzot klientiem iemeslu izvēlēties tieši tavu uzņēmumu.


3. Segmentēta cenošanas stratēģija

Izmanto dažādas cenas dažādiem klientu segmentiem vai kanāliem, balstoties uz to vērtības uztveri un cenu jutību. Piemēram, lojāliem klientiem vai B2B segmentam var piedāvāt īpašas cenas, kas atšķiras no publiskajām cenām.


4. Produktu komplektēšana

Apvieno produktus komplektos vai paketes ar kopējo cenu, kas ir zemāka nekā atsevišķo produktu summa, bet joprojām nodrošina labu peļņu. Šī stratēģija apgrūtina tiešu cenu salīdzināšanu un var palielināt vidējo pirkuma vērtību.


Svarīgi paturēt prātā, ka iedarbīga cenošanas stratēģija prasa balansu starp dažādiem faktoriem – konkurētspēju, peļņas mērķiem, zīmola pozicionēšanu un klientu uztveri. Nav vienas "pareizās" pieejas, kas derētu visiem uzņēmumiem.


AI cenošanas risinājumu salīdzinājums


Ja tomēr esi nonācis pie secinājuma, ka tavs bizness varētu gūt labumu no AI cenošanas risinājumiem, ir vērts apskatīt pieejamos variantus. Tirgū ir daudzi risinājumi ar dažādām cenu kategorijām, pieminēšu dažus:


Pieejamākie risinājumi (līdz 150 EUR/mēnesī)

Prisync ir viens no pieejamākajiem risinājumiem mazākiem uzņēmumiem. Lētākajā plānā tas ļauj sekot līdz 100 produktiem ar neierobežotu konkurentu skaitu. Risinājums izceļas ar vienkāršu lietošanu, tiešu integrāciju ar Shopify un labu klientu atbalstu, ko īpaši novērtē uzņēmumi, kas tikai sāk izmantot šāda veida risinājumus.

PricingBot ir vēl pieejamāks risinājums, kas lētākajā plānā ļauj monitorēt līdz 100 produktiem. Tas piedāvā reāllaika cenu analītiku un konkurentu cenu monitoringu, kas ir īpaši noderīgi maziem nišas veikaliem ar skaidri definētiem konkurentiem.


Vidējās kategorijas risinājumi (150-400 EUR/mēnesī)

Price2Spy piedāvā plašāku funkcionalitāti ar iespēju monitorēt līdz 2000 produktu URL. Papildus pamata funkcijām tas piedāvā vairākus noderīgus papildu pakalpojumus, piemēram, automātisko produktu atbilstību un tiešo pārcenošanu. Īpaši vērtīga ir produktu variantu atpazīšana, kas ļauj sekot produktiem ar dažādām īpašībām, piemēram, krāsu vai izmēru.

Boardfy specializējas uz cenu simulācijas rīkiem, kas ļauj testēt dažādas cenošanas stratēģijas pirms to ieviešanas reālajā vidē. Šī pieeja palīdz samazināt riskus, jo ļauj redzēt potenciālo cenu izmaiņu ietekmi pirms to ieviešanas.


Augstākā līmeņa risinājumi (no 400 EUR/mēnesī)

Competera ir viens no visaptverošākajiem risinājumiem tirgū, kas analizē vairāk nekā 20 dažādus cenošanu ietekmējošus faktorus. Tas izmanto dziļāku AI pieeju, kas ļauj izprast ne tikai konkurentu cenas, bet arī klientu uzvedību un maksātspēju. Šis risinājums ir īpaši piemērots lielākiem uzņēmumiem ar plašu produktu klāstu.

Omnia Retail piedāvā "viss vienā" risinājumus lielākiem mazumtirgotājiem. Tā galvenā priekšrocība ir personalizēta kontu pārvaldība un atbalsts, ko īpaši novērtē uzņēmumi, kam nepieciešama palīdzība stratēģijas izstrādē un ieviešanā.


Svarīgi atzīmēt, ka cenu informācija laika gaitā var mainīties, tādēļ vienmēr pārbaudi aktuālāko informāciju tieši pie pakalpojumu sniedzējiem. Turklāt cenu starpība starp dažādiem risinājumiem var būt ievērojama, kamēr funkcionalitātes atšķirības var nebūt tikpat nozīmīgas mazākiem uzņēmumiem ar ierobežotu produktu klāstu.


Ieviešanas stratēģija, kas maksimizē ieguvumus un samazina riskus


Neatkarīgi no tā, vai izvēlies AI cenošanas risinājumu vai manuālāku pieeju, ir svarīgi izstrādāt skaidru ieviešanas stratēģiju:


1. Sāc ar skaidriem mērķiem

Pirms ieviešanas definē skaidrus, izmērāmus mērķus. Tie varētu būt:

  • Peļņas maržas palielināšana par X%

  • Apgrozījuma pieaugums par Y%

  • Konversijas līmeņa uzlabošana par Z%

Šie mērķi palīdzēs novērtēt, vai investīcija AI cenošanas risinājumos atmaksājas.


2. Sāc ar mazāku produktu grupu

Tā vietā, lai uzreiz ieviestu jaunu cenošanas stratēģiju visiem produktiem, sāc ar ierobežotu produktu klāstu. Izvēlies produktus, kas:

  • Ir reprezentatīvi tavai produktu kategorijai

  • Tiek pārdoti ar pietiekamu regularitāti

  • Saskaras ar konkrētu konkurenci

Šāda pieeja ļauj testēt un pielāgot stratēģiju ar mazāku risku.


3. Iestati drošības mehānismus

Ja izmanto automatizētus cenošanas risinājumus, noteikti iestati drošības mehānismus:

  • Minimālās peļņas maržas ierobežojumi

  • Maksimālās cenu izmaiņu robežas (piemēram, ne vairāk kā 10% dienā)

  • Brīdinājumi par neparastām cenu svārstībām


4. Analizē un pielāgo

Cenošanas stratēģija nekad nav "gatava un pabeigta". Regulāri analizē rezultātus un pielāgo savu pieeju, balstoties uz reālajiem datiem un tirgus izmaiņām.

Veic ikmēneša pārskatus, kuros novērtē:

  • Cenu izmaiņu ietekmi uz pārdošanas apjomiem

  • Peļņas maržas tendences

  • Konkurentu reakciju uz tavām cenu izmaiņām


Svarīgi paturēt prātā, ka efektīva cenošanas stratēģija prasa balansu starp dažādiem faktoriem – konkurētspēju, peļņas mērķiem, zīmola pozicionēšanu un klientu uztveri.


Kopsavilkums


AI cenošanas risinājumi piedāvā ievērojamas priekšrocības dažiem e-komercijas uzņēmumiem, taču tie nav universāla nepieciešamība ikvienam biznesam. Pētījumi rāda, ka uzņēmumi, kas ievieš AI balstītu cenošanu, var piedzīvot vidēji 6% peļņas pieaugumu, taču šis rādītājs būs atšķirīgs atkarībā no nozares, tirgus un biznesa modeļa.


Pirms investē šādos risinājumos, rūpīgi izvērtē:

  • Vai tava nozare ir cenu jutīga un ar augstu konkurenci?

  • Vai tavs produktu klāsts ir pietiekami plašs, lai attaisnotu automatizācijas izmaksas?

  • Vai prognozētais peļņas pieaugums pārsniegs platformas izmaksas?


Atceries, ka cena ir tikai viens no faktoriem, kas ietekmē klientu pirkuma lēmumus. Daudzi uzņēmumi gūst panākumus, koncentrējoties uz citiem konkurences aspektiem – produktu kvalitāti, klientu servisu vai unikālu piedāvājumu.


Svarīgi paturēt prātā, ka jebkura cenošanas stratēģija ir jāskata kā daļa no kopējās biznesa stratēģijas, nevis izolēti. Tās mērķim jābūt ilgtspējīgas vērtības radīšanai gan uzņēmumam, gan klientiem.


Pilnveido sava e-veikala cenu stratēģiju ar efektīviem risinājumiem!

Cenošanas stratēģijas izstrāde un ieviešana var būt sarežģīts process, kas prasa gan tehnoloģiju izpratni, gan dziļas zināšanas par Latvijas e-komercijas tirgu. Neatkarīgi no tā, vai tavs bizness būtu piemērots AI cenošanas risinājumiem vai tradicionālākai pieejai, pareiza stratēģija var būtiski uzlabot tava e-veikala rezultātus.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu cenošanas stratēģiju, analizēt esošās pieejas vājās vietas vai izstrādāt jaunu modeli, kas palīdzēs gan palielināt konversijas, gan saglabāt veselīgu peļņu arī augošas konkurences apstākļos.

bottom of page