top of page

Vai AI var aizstāt e-komercijas speciālistu?

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 13. maijs
  • Lasīts 7 min

Updated: 16. maijs

Vai esi pamanījis, cik daudz tiek runāts par to, ka mākslīgais intelekts (AI) drīzumā aizstās daudzas profesijas? E-komercijas un konversijas rādītāju optimizācijas (CRO) jomā šīs sarunas kļūst arvien biežākas. Daži uzņēmumu vadītāji jau sāk apsvērt domu, ka varbūt pietiek algot mazāk kvalificētus darbiniekus un ļaut viņiem izmantot AI rīkus, lai paveiktu to, ko agrāk darīja pieredzējuši speciālisti? Savukārt e-komercijas profesionāļi jautā sev – vai manas zināšanas un pieredze joprojām būs vērtīgas rīt?

Cilvēks uzvalkā, skatās uz datu sienām pilsētā. Grafiki, skaitļi. Tumšs tonis, tehnoloģiju atmosfēra.

Satura rādītājs



Skarbā realitāte


Mākslīgais intelekts neapšaubāmi ir iespaidīga tehnoloģija. To izmanto datu analīzē, personalizācijā, automatizācijā un daudzās citās jomās. AI var ģenerēt dizaina variantus, rakstīt produktu aprakstus un piedāvāt optimizācijas idejas. Taču aiz šim plašajām iespējām slēpjas realitāte, ko daudzi vadītāji nesaprot: AI ir tikai rīks, un tas ir tikpat labs vai slikts kā cilvēks, kas to izmanto.


AI saprot datus, bet ne kontekstu

Nereti uzņēmēji saskaras ar situāciju, kad AI piedāvātie risinājumi izklausās iespaidīgi, bet realitātē nestrādā. Kāpēc? Tāpēc, ka AI algoritmi analizē datus, bet nespēj pilnībā izprast biznesa kontekstu, zīmola identitāti un ilgtermiņa mērķus. Piemēram, AI var ieteikt pievienot "uzbāzīgu" izlecošo logu ar atlaides piedāvājumu, pamatojoties uz datiem, kas rāda, ka šādi logi var palielināt konversijas. Taču tas nespēj novērtēt, ka šāda pieeja var kaitēt premium zīmola tēlam vai radīt negatīvu klientu pieredzi ilgtermiņā.


E-komercijas speciālists ar pieredzi saprot ne tikai to, kas varētu darboties tehniski, bet arī to, kas atbilst konkrētā zīmola vērtībām un ilgtermiņa mērķiem. Viņš zina, ka premium segmenta veikalam un zemu cenu veikalam būs pilnīgi atšķirīgas pieejas konversiju uzlabošanai.


Universālā informācija vs. kontekstuālas zināšanas

AI var piedāvāt universālas rekomendācijas, balstoties uz tūkstošiem dažādu veikalu datu. Tas var ieteikt, ka "vidēji" zaļas pogas konvertē labāk nekā zilas, vai ka produktu aprakstiem jābūt noteikta garuma. Taču e-komercijas profesionālis zina, ka katrs tirgus, katrs produkts un katra auditorija ir unikāla. Tas, kas darbojas globāli vai "vidēji", var būt pilnīgi neefektīvs tavā konkrētajā Latvijas e-komercijas nišā.


Praksē tas nozīmē, ka e-komercijas speciālists spēj:

  • Novērtēt rekomendācijas Latvijas tirgus kontekstā;

  • Pielāgot stratēģijas specifiskajai mērķauditorijai;

  • Saprast, kāpēc noteiktas pieejas nedarbojas, pat ja dati sākotnēji liecina pretējo.


Efektīvs risinājums vienmēr balstās uz dziļām zināšanām par konkrēto biznesu un tā kontekstu – kaut ko, ko AI nespēj nodrošināt.


Kāpēc universālie risinājumi bieži nodara vairāk ļaunuma nekā labuma


Internets ir pilns ar optimizācijas padomiem, checklistiem un "garantētiem" risinājumiem. Tagad arī AI var ģenerēt simtiem ideju par jebkuru jautājumu. Bet vai šie universālie risinājumi tiešām darbojas? Pieredze rāda, ka bieži vien tie var nodarīt vairāk ļaunuma nekā labuma.


Simts A/B testu, kas tavam biznesam nav vajadzīgi

E-komercijas jomā pastāv veseli katalogi ar "veiksmīgiem A/B testiem", kas it kā palīdzējuši citiem uzņēmumiem. AI ir pārlasījis šos testu tūkstošus un ir gatavs tos ieteikt arī tev.


Taču problēma ir tāda, ka šie testi bieži vien ir:

  • Veikti pilnīgi atšķirīgos tirgos;

  • Attiecināmi uz citām produktu kategorijām;

  • Veikti ar auditoriju, kuras uzvedība krasi atšķiras no tavas.


Pieredzējis CRO speciālists zina, ka mehāniska šo testu atkārtošana tavā vietnē, visticamāk, nedos gaidītos rezultātus. Tā vietā viņš saprot, kādi testi ir jēgpilni tieši tavā situācijā un kāpēc.


Kad "labā prakse" kļūst par sliktu praksi

Daudzi uzskata, ka pietiek sekot "labajām praksēm", lai gūtu panākumus e-komercijā. Taču realitāte ir daudz sarežģītāka. Tas, kas ir "labā prakse" vienā kontekstā, var būt pilnīga izgāšanās citā. Piemēram, viena no populārākajām "labajām praksēm" ir produktu filtrēšanas iespēju palielināšana, jo teorētiski tas palīdz klientiem ātrāk atrast vēlamo. Taču pieredzējis e-komercijas speciālists zina, ka:

  • Pārāk daudz filtru var pārslogot lietotāju un samazināt konversijas;

  • Dažās produktu kategorijās noteikti filtri ir svarīgāki par citiem;

  • Filtru prioritāte un izkārtojums ir jāpielāgo konkrētai mērķauditorijai.


Tev kā uzņēmējam ir jāsaprot, ka universālie risinājumi reti kad darbojas bez pielāgošanas un kritiska izvērtējuma. Šeit parādās pieredzējuša speciālista vērtība – spēja atšķirt, kas tavā kontekstā strādās un kas ne.


Kad mazāk ir vairāk

Viena no interesantākajām parādībām e-komercijas jomā ir tā, ka bieži vien labākais veids, kā uzlabot konversiju, ir nevis pievienot jaunas funkcijas, bet gan atteikties no nevajadzīgām. Pieredzējuši CRO speciālisti regulāri veic tā saucamos "eksistences testus" – izņem kādu funkciju vai elementu un vēro, vai rezultāti pasliktinās. Un pārsteidzošā kārtā, lielu skaitu funkcionalitātes var "mest ārā", jo pircējiem tās vienkārši nav svarīgas. Dažkārt šīs nevajadzīgās funkcijas pat samazina konversiju, radot nevajadzīgu sarežģītību.


AI, savukārt, parasti koncentrējas uz to, ko varētu pievienot vai uzlabot, nevis uz to, ko varētu noņemt. Tas reti kad ieteiks mazināt funkcionalitāti, pat ja tas būtu labākais risinājums.


Ekspertīzes vērtība: kā pieredzējuši speciālisti novērš dārgas kļūdas


Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc e-komercijas un CRO speciālisti ir nepieciešami, ir viņu spēja novērst potenciāli dārgas kļūdas, kuras var rasties, ja lēmumus pieņem cilvēki bez pietiekamas pieredzes vai paļaujas tikai uz AI ieteikumiem.


Intuīcija, kas balstīta pieredzē

Pieredzējuši speciālisti gadu gaitā attīsta intuīciju – spēju ātri identificēt potenciālās problēmas vai iespējas, pat ja tās nav acīmredzamas datos. Šī intuīcija nav maģija, bet gan tūkstošiem stundu pieredzes rezultāts.


Piemēram, pieredzējis CRO speciālists:

  • Var ātri pamanīt, ka konkrētajā nišā klasiskā "pārdošanas piltuve" nestrādās, kaut arī AI to varētu ieteikt kā universālu risinājumu;

  • Saprot, kāpēc noteikti dizaina elementi varētu atbaidīt tieši tavu mērķauditoriju;

  • Spēj paredzēt, kā izmaiņas vienā vietnes daļā ietekmēs citas daļas.


Šī intuīcija ļauj izvairīties no kļūdām, kas citādi varētu maksāt tūkstošiem eiro zaudētos pārdošanas apjomos.


Pareizā jautājuma uzdošana

Viens no lielākajiem izaicinājumiem darbā ar AI ir pareizu jautājumu uzdošana. AI var atbildēt uz jautājumiem, bet tas nespēj identificēt, kādi jautājumi ir patiešām svarīgi un jēgpilni konkrētajā situācijā.

Pieredzējuši e-komercijas speciālisti zina, kādus jautājumus uzdot, lai iegūtu vērtīgus ieskatus.

Viņi:

  • Fokusējas uz jautājumiem, kas tiešām ietekmē biznesa rezultātus;

  • Saprot, kādus datus vākt un analizēt;

  • Prot interpretēt datus biznesa kontekstā.


Nav noslēpums, ka nepieredzējis darbinieks ar AI palīdzību var iegūt atbildes, bet viņš visticamāk uzdos nepareizos jautājumus vai nepareizi interpretēs atbildes.


Līdzsvars starp datiem un cilvēcisko faktoru

E-komercijas un CRO jomā pastāv mūžīgais izaicinājums – atrast līdzsvaru starp datiem un cilvēcisko faktoru. Dati ir neaizstājami, bet tie nekad nesniedz pilnīgu ainu.

Pieredzējuši speciālisti saprot, ka:

  • Dati rāda KAS notiek, bet ne KĀPĒC tas notiek;

  • Aiz katra klikšķa un konversijas ir reāls cilvēks ar emocijām un motivāciju;

  • Dažkārt labākais lēmums var būt pretrunā ar datiem, ja tas balstās dziļākā izpratnē par zīmola identitāti un ilgtermiņa mērķiem.


Šī spēja sabalansēt datus ar cilvēcisko faktoru ir kaut kas, ko AI vienkārši nespēj nodrošināt bez eksperta vadības.


Sadarbība, nevis aizvietošana


E-komercijas un CRO speciālistu loma nebeigsies AI laikmetā – tā transformēsies. Tāpat kā ekskavators neaizstāj būvnieku, bet gan dod viņam iespēju strādāt efektīvāk, AI neaizstās e-komercijas speciālistus, bet gan kļūs par spēcīgu instrumentu viņu arsenālā.


Augstākas vērtības darbs

AI pārņems daudzus rutīnas uzdevumus, ļaujot speciālistiem koncentrēties uz augstākas vērtības darbībām:

  • Stratēģiskā plānošana un vīzijas izstrāde;

  • Kompleksu problēmu risināšana, kas prasa kontekstuālu izpratni;

  • Radošu un inovatīvu risinājumu izstrāde;

  • Dziļāka klientu izpratne un empātija.


Šīs augstākas vērtības darbības ir tās, kas patiešām virza biznesu uz priekšu un kur cilvēka prāts joprojām pārspēj mašīnas.


No implementētāja līdz stratēģim

E-komercijas speciālisti attīstīsies no tehniskiem implementētājiem par stratēģiskiem domātājiem:

  • Mazāk manuāla darba ar datiem, vairāk stratēģiskās analīzes;

  • Mazāk šablonveida risinājumu, vairāk pielāgotu pieeju;

  • Mazāk fokusa uz "kā", vairāk uz "kāpēc".


Šī evolūcija ļaus speciālistiem radīt vēl lielāku vērtību saviem uzņēmumiem un klientiem.


Kāpēc "lētāks" speciālists ar AI būs dārgāks ilgtermiņā

Dažiem vadītājiem var rasties kārdinājums aizstāt pieredzējušus speciālistus ar lētākiem, mazāk kvalificētiem darbiniekiem, kas vienkārši izmanto AI rīkus. Taču šāda pieeja, visticamāk, ilgtermiņā izmaksās dārgāk:

  • Mazāk pieredzējuši darbinieki nespēs kritiski izvērtēt AI ieteikumus, kas var novest pie dārgām kļūdām;

  • Viņiem trūks kontekstuālas izpratnes, lai pielāgotu stratēģijas konkrētām biznesa vajadzībām;

  • Viņi nespēs identificēt iespējas un problēmas, kas nav acīmredzamas datos.


Domā par to šādi – vai tu uzticētu sava automobiļa remontu cilvēkam bez pieredzes, kurš vienkārši seko AI instrukcijai? Vai arī izvēlētos pieredzējušu mehāniķi, kurš izmanto AI kā papildu rīku? Tas pats princips attiecas uz tavu e-komercijas biznesu.


Svarīgi atcerēties, ka e-komercijas optimizācija nav tikai tehnisks uzdevums – tas ir stratēģisks process, kas prasa dziļu izpratni par biznesu, mārketingu, psiholoģiju un daudzām citām jomām. Šāda veida kompleksu izpratni nevar aizstāt ar AI, neatkarīgi no tā, cik attīstīta ir tehnoloģija.


Kopsavilkums


AI neapšaubāmi maina e-komercijas un CRO ainavu, taču tas nekādā gadījumā nepadara pieredzējušus speciālistus nevajadzīgus. Gluži pretēji – viņu loma kļūst vēl svarīgāka laikā, kad uzņēmumiem ir jānavigē sarežģītā tehnoloģiju un datu vidē.


Atceries, ka E-komercijas un CRO jomā nav universālu risinājumu. Tas, kas strādā vienam uzņēmumam, var būt pilnīgi nepiemērots citam. Simtiem A/B testu, "labās prakses" un AI ieteikumi var būt noderīgi iedvesmai, bet bez pieredzējuša speciālista kritiska izvērtējuma un pielāgošanas tie var nodarīt vairāk ļaunuma nekā labuma. Pieredzējuši speciālisti piedāvā unikālu vērtību, ko AI nevar aizstāt – konteksta izpratni, intuīciju, kas balstīta pieredzē, un spēju sabalansēt datus ar cilvēcisko faktoru. Viņi novērš potenciāli dārgas kļūdas un identificē iespējas, kas citādi paliktu nepamanītas.


Svarīgi paturēt prātā, ka mēs dzīvojam laikmetā, kad tehnoloģijas attīstās ārkārtīgi ātri, bet tieši tāpēc eksperta zināšanas un pieredze kļūst vēl vērtīgākas. Gluži kā ekskavators var būt gan efektīvs instruments, gan bīstams ierocis atkarībā no tā, kurš to vada, arī AI var vai nu palielināt, vai samazināt tava e-komercijas biznesa vērtību atkarībā no tā, kurš pieņem stratēģiskos lēmumus.


Vadītājiem, kas apsver domu aizstāt pieredzējušus speciālistus ar lētākiem darbiniekiem, kas vienkārši izmanto AI, vajadzētu rūpīgi apsvērt potenciālās ilgtermiņa izmaksas šādam lēmumam. Īstermiņa ietaupījumi var pārvērsties ilgtermiņa zaudējumos, ja uzņēmums zaudē stratēģisko virzienu un dziļo izpratni, ko nodrošina pieredzējuši profesionāļi.


E-komercijas speciālisti – jūsu darbs nekur nepazudīs. Tas mainīsies un attīstīsies, bet jūsu zināšanas, pieredze un stratēģiskā domāšana būs vēl vērtīgāka AI laikmetā. Koncentrējieties uz prasmju attīstīšanu, kas papildina, nevis konkurē ar AI, un jūs atradīsiet jaunas iespējas radīt vēl lielāku vērtību.


Saņem ekspertu padomu par e-komercijas stratēģiju mākslīgā intelekta laikmetā


Tehnoloģiju attīstība un AI ienākšana e-komercijas jomā rada gan izaicinājumus, gan iespējas. Ja tevi interesē, kā šajā mainīgajā vidē radīt efektīvu e-komercijas stratēģiju, kas balstīta gan uz datiem, gan uz dziļu biznesa izpratni, es labprāt dalīšos savā pieredzē.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt, kā veiksmīgi izmantot AI rīkus, vienlaikus saglabājot stratēģisko virzienu un zīmola identitāti, kā identificēt, kuri universālie risinājumi patiešām derēs tavam biznesam, un kā izveidot optimizācijas stratēģiju, kas balstīta uz tavām unikālajām biznesa vajadzībām, nevis vispārīgām "labajām praksēm".

bottom of page