top of page

Kā izveidot pārliecinošu interneta veikala produktu aprakstu

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 6. marts
  • Lasīts 8 min

Updated: 4. apr.

Vai esi kādreiz aizdomājies, kāpēc daži interneta veikali konvertē apmeklētājus pircējos daudz veiksmīgāk nekā citi? Bieži vien atbilde slēpjas kvalitatīvos produktu aprakstos. Latvijas e-komercijas tirgū, kur konkurence kļūst arvien sīvāka, pārliecinošs produkta apraksts var būt izšķirošs faktors, kas palīdz pircējam pieņemt lēmumu par labu tavam produktam. Praksē tas nozīmē, ka kvalitatīvs apraksts ne tikai palielina pārdošanas apjomus, bet arī samazina atgriešanas gadījumu skaitu, jo klienti precīzi zina, ko viņi iegādājas. Saskaņā ar jaunākajiem datiem, e-veikali ar optimizētiem produktu aprakstiem piedzīvo līdz pat 30% augstākus konversijas rādītājus. Šajā rakstā uzzināsi, kā izveidot produktu aprakstus, kas ne tikai informē, bet arī pārliecina un pārdod.

ree

Satura rādītājs


  1. Produktu aprakstu nozīme e-komercijā

  2. Efektīva produkta apraksta pamatprincipi

  3. Apraksta struktūra un formatējums

  4. SEO optimizācija produktu aprakstos

  5. Valodas stils un pārliecināšanas tehnikas

  6. Biežākās kļūdas un kā tās novērst

  7. Aprakstu pielāgošana dažādām produktu kategorijām


Produktu aprakstu nozīme e-komercijā


Interneta veikalā pircējam nav iespējas pieskarties produktam, apskatīt to no visām pusēm vai uzdot jautājumus pārdevējam tieši uz vietas. Tāpēc produkta apraksts kļūst par tavu galveno pārdošanas instrumentu. Labs apraksts darbojas kā virtuāls pārdevējs, kas 24 stundas diennaktī stāsta par tavu produktu. Nereti uzņēmēji saskaras ar situāciju, kad produkti izskatās labi, cenas ir konkurētspējīgas, bet pirkumi netiek veikti. E-komercijas asociācijas pētījums rāda, ka 62% pircēju pirms pirkuma veikšanas rūpīgi izlasa produkta aprakstu. Turklāt 45% no atgrieztajiem produktiem tiek atgriezti tieši nepilnīgas vai maldinošas informācijas dēļ.


Kvalitatīvs produkta apraksts pilda vairākas funkcijas:

  1. Sniedz pilnīgu informāciju par produktu

  2. Risina potenciālā klienta problēmas vai vajadzības

  3. Atbild uz biežāk uzdotajiem jautājumiem

  4. Izceļ produkta priekšrocības pār konkurentiem

  5. Palīdz uzlabot tavā veikalā meklēšanas rādītājus (SEO)


Tev kā e-komercijas uzņēmējam jāsaprot, ka produkta apraksts ir investīcija, nevis tikai formalitāte. Šī investīcija var būtiski ietekmēt gan tava veikala konversijas rādītājus, gan klientu apmierinātību.


Efektīva produkta apraksta pamatprincipi


Lai izveidotu pārliecinošu produkta aprakstu, kas reāli palīdz pārdot, ir jāņem vērā vairāki pamatprincipi. Svarīgi atcerēties, ka efektīvs apraksts vienmēr ir vērsts uz klienta vajadzībām un ieguvumiem, nevis tikai uz produkta tehniskajiem parametriem.


Pirmkārt, sāc ar spēcīgu virsrakstu vai produkta nosaukumu. Tam jābūt informatīvam, precīzam un jāsatur galvenie atslēgvārdi. Latvijas tirgū darbojas princips, ka virsrakstam vajadzētu būt latviešu valodā, pat ja produkta oriģinālais nosaukums ir angļu valodā.


Otrkārt, koncentrējies uz ieguvumiem, nevis tikai uz funkcijām. Piemēram, nevis "Šim telefonam ir 5000mAh baterija", bet "Ar 5000mAh bateriju tavs telefons darbosies visu dienu bez uzlādes, pat intensīvi lietojot". Šāda pieeja parāda, kādu praktisku labumu klients iegūst no tehniskajiem parametriem.


Trešā svarīgā komponente ir stāsta veidošana. Cilvēki labāk uztver un atceras informāciju, ja tā ir pasniegta stāsta formā. Tavā e-veikalā produkta apraksts var ietvert nelielu stāstu par to, kā produkts radās, kādu problēmu tas risina vai kā tas uzlabos klienta dzīvi.


Jāņem vērā arī mērķauditorijas specifika. Baltijas tirgū pircēji bieži vien ir pragmatiski un vērtē produkta praktiskumu un ilgmūžību. Taču vienlaikus pieaug to patērētāju skaits, kas interesējas par produkta ekoloģisko aspektu un ražotāja vērtībām.


Efektīvs risinājums ir izmantot tā saukto AIDA formulu (Attention, Interest, Desire, Action):

  • Piesaisti uzmanību ar spēcīgu virsrakstu un ievadu

  • Radi interesi ar unikālām funkcijām un ieguvumiem

  • Veicini vēlmi ar pārliecinošiem argumentiem un sociālajiem pierādījumiem

  • Aicini uz darbību ar skaidru un pārliecinošu aicinājumu


Apraksta struktūra un formatējums


Produkta apraksta vizuālais noformējums ir tikpat svarīgs kā tā saturs. Labi strukturēts apraksts atvieglo informācijas uztveri un palīdz pircējam ātri atrast sev svarīgāko informāciju. E-komercijas tendences rāda, ka pircēji arvien biežāk "skenē" tekstu, nevis lasa to pilnībā.


Sāc ar īsu un kodolīgu ievadu (2-3 teikumi), kas uzreiz piesaista uzmanību un izceļ galveno produkta vērtību. Atceries, ka pirmie 50-100 vārdi ir izšķiroši uzmanības piesaistīšanai.

Galveno apraksta daļu strukturē ar rindkopām un apakšvirsrakstiem. Katrā rindkopā ietver ne vairāk kā 3-4 teikumus. Tomēr izvairies no pārāk sadrumstalota teksta, jo tas var šķist neprofesionāls.

Tehniskos parametrus ieteicams noformēt kā sarakstu ar punktiem. Tā pircējs viegli atradīs svarīgākos tehniskos datus. Piemēram:

  • Ekrāna izmērs: 6,5 collas

  • Baterijas ietilpība: 5000mAh

  • Atmiņa: 128GB

  • Procesors: 8 kodolu, 2.4GHz


Lai attēlotu produkta specifikāciju, daudzi e-veikali izmanto tabulas. Šādas tabulas padara informāciju daudz uztveramāku. Tāpat svarīgi ir izmantot vizuālos elementus, lai iezīmētu svarīgāko informāciju:

  • Treknrakstu lieto, lai izceltu būtiskākos faktus vai īpašības

  • Slīprakstu var izmantot, lai uzsvērtu konkrētas priekšrocības

  • Numurētus sarakstus lieto, lai parādītu secīgus soļus vai prioritātes


Jāņem vērā, ka patērētāji bieži vien dod priekšroku konkrētai un faktiskai informācijai, tāpēc izvēlies kodolīgu, nevis garu un "puķainu" aprakstu. Taču vienlaikus aprakstam jābūt pietiekami detalizētam, lai atbildētu uz visiem potenciālajiem jautājumiem.


Vizuālā attēlojuma integrācija

Produkta aprakstu vajadzētu veidot ciešā sasaitē ar produkta attēliem. Piemēram, ja aprakstā piemini kādu specifisku produkta īpašību, ir vērtīgi, ja šī īpašība ir redzama arī attēlā. E-komercijas ekspertu ieteikums ir veidot aprakstu un attēlu atlasi paralēli, nevis kā atsevišķus procesus.


SEO optimizācija produktu aprakstos


SEO (Search Engine Optimization) ir ļoti svarīgs aspekts produktu aprakstos, jo palīdz taviem produktiem būt atrodamiem gan veikala iekšējā meklētājā, gan ārējos meklētājos kā Google. Optimizēti produktu apraksti var būtiski palielināt organisko trafiku uz tavu e-veikalu. Latvijas tirgū atslēgvārdu pētīšana ir īpaši svarīga, jo jāapzinās, ka pircēji meklē gan latviešu, gan krievu, gan angļu valodā.


Galvenie SEO principi produktu aprakstos:

  1. Izmanto galvenos atslēgvārdus produkta nosaukumā un apraksta pirmajā rindkopā.

  2. Iekļauj sekundāros atslēgvārdus visa apraksta garumā, bet izvēlies dabisku iekļaušanas veidu.

  3. Neaizmirsti par LSI (Latent Semantic Indexing) vārdiem - tiem, kas semantiski saistīti ar tavu galveno atslēgvārdu.

  4. Izmanto meta tagus un ALT tagus attēliem, iekļaujot tajos atslēgvārdus.


Tomēr svarīgi atcerēties, ka pārmērīga atslēgvārdu ievietošana (keyword stuffing) var kaitēt gan lietotāju pieredzei, gan arī SEO rezultātiem. Google algoritmi kļūst arvien viedāki un vairāk vērtē lietotāju pieredzi un satura kvalitāti nekā tīru atslēgvārdu daudzumu. Efektīvs risinājums ir veidot unikālus produktu aprakstus katram produktam, pat ja tie ir līdzīgi. Statistika rāda, ka unikāli apraksti var palielināt produkta lapu apmeklējumu skaitu par 35% un konversijas rādītāju par 20%.

E-komercijas tirgū arī būtiski, ka produktu aprakstiem jābūt mobilajiem draudzīgiem, jo vairāk nekā 65% pircēju izmanto mobilās ierīces iepirkšanās procesā. Tas nozīmē, ka aprakstiem jābūt kodolīgiem, labi strukturētiem un viegli lasāmiem arī uz mazākiem ekrāniem.


Valodas stils un pārliecināšanas tehnikas


Valodas stils un pārliecināšanas tehnikas ir būtiski elementi, kas var padarīt tavu produkta aprakstu nevis tikai informatīvu, bet arī pārdošanas veicinošu. Pircēji novērtē godīgumu un autentiskumu, taču vienlaikus viņus var ietekmēt prasmīgi izvēlēti vārdi un frāzes. Viens no efektīvākajiem paņēmieniem ir aktīvās runas izmantošana. Piemēram, nevis "Šis produkts ir izstrādāts, lai palīdzētu...", bet "Šis produkts palīdzēs tev...". Aktīvā runa padara tekstu personiskāku un dinamiskāku.


Nereti uzņēmēji saskaras ar izaicinājumu, kā padarīt tehnisko informāciju saistošu. Risinājums ir izmantot salīdzinājumus un metaforas, kas padara abstraktus jēdzienus vieglāk uztveramus. Piemēram, "Šī procesora ātrums ir kā sacīkšu auto, salīdzinot ar parasto automašīnu".


Svarīgi atcerēties, ka pārliecinošam aprakstam jāuzrunā gan racionālā, gan emocionālā pircēja puse:

  • Racionālajai pusei: fakti, tehniskie dati, salīdzinājumi, lietderības argumenti

  • Emocionālajai pusei: stāsti, pieredzes apraksti, vērtību uzsvēršana, vizuāli spēcīgi apraksti


Pircēji īpaši novērtē skaidru valodu bez pārspīlējumiem. Frāzes kā "revolucionārs", "labākais tirgū" vai "neticami" bieži vien rada pretēju efektu, izraisot neuzticību. Tā vietā izmanto konkrētus faktus un skaitļus, kas runā paši par sevi. Efektīvs risinājums ir lietot tā sauktos "pārdošanas" vārdus, kas ietekmē pircēju psiholoģiski. Latvijas tirgū labi darbojas tādi vārdi kā:

  • "Jauns" (rada interesi par inovācijām)

  • "Ietaupi" (apelē pie finansiālajām interesēm)

  • "Drošs" (nodrošina drošības sajūtu)

  • "Pierādīts" (sniedz uzticamības garantiju)

  • "Ekskluzīvs" (rada unikalitātes sajūtu)

Taču šie vārdi jālieto ar mēru un tikai kontekstā, kur tie patiešām atbilst realitātei.


Biežākās kļūdas un kā tās novērst


Neskatoties uz labo nolūku radīt efektīvus produktu aprakstus, e-komercijas uzņēmēji bieži pieļauj kļūdas, kas var kavēt pārdošanu.


Viena no izplatītākajām kļūdām ir vienkārši kopēt ražotāja aprakstu. Šāda pieeja ne tikai samazina tava veikala unikalitāti, bet arī kaitē SEO, jo identiski teksti parādās daudzās vietnēs. Turklāt ražotāja apraksti bieži vien ir pārāk tehniski vai nepilnīgi. Efektīvs risinājums ir izmantot ražotāja sniegto tehnisko informāciju kā pamatu, bet papildināt to ar saviem unikāliem elementiem - lietošanas padomiem, salīdzinājumiem ar citiem produktiem vai klientu atsauksmēm.


Otra bieži sastopama kļūda ir pārāk garu un sarežģītu teikumu veidošana. Patērētāju uzvedības pētījumi rāda, ka lielākā daļa pircēju "skenē" aprakstus, meklējot konkrētu informāciju, nevis lasa tos no sākuma līdz beigam. Tāpēc ieteicams izmantot īsus, kodolīgus teikumus un skaidri strukturētas rindkopas.


Trešā kļūda ir nepietiekams fokusu uz klienta vajadzībām. Daudzi apraksti koncentrējas tikai uz produkta tehniskajiem parametriem, nevis uz to, kā šie parametri palīdzēs pircējam. Padomā par savu klientu - kādas problēmas viņš vēlas atrisināt? Kādi ir viņa galvenie jautājumi par produktu?


Bieži sastopama kļūda ir arī neatbilstošu atslēgvārdu izmantošana. Piemēram, izmantojot pārāk vispārīgus atslēgvārdus, tavs produkts "pazudīs" starp tūkstošiem līdzīgu, bet pārāk specifiski atslēgvārdi var nozīmēt, ka neviens tos nemeklē.


Vēl viena kļūda ir nenorādīt pilnīgu informāciju par produktu, tādējādi radot jautājumus un šaubas potenciālajiem pircējiem. Latvijas E-komercijas asociācijas dati liecina, ka 35% no visiem klientu servisa pieprasījumiem ir jautājumi, kas būtu varējuši tikt atbildēti jau produkta aprakstā.


Aprakstu pielāgošana dažādām produktu kategorijām


Dažādām produktu kategorijām nepieciešama atšķirīga pieeja aprakstu veidošanā. Tas, kas darbojas apģērba aprakstā, var nebūt efektīvs elektronikas vai pārtikas produktu aprakstā. Tāpēc svarīgi pielāgot savu stilu un informācijas struktūru atbilstoši konkrētajai produktu kategorijai.


Apģērbs un mode

Apģērba aprakstiem jābūt emocionālākiem un jākoncentrējas uz tēlu, ko produkts rada. Latvijas tirgū pircēji īpaši vērtē informāciju par materiālu, izmēru atbilstību (vai produkts atbilst standarta izmēriem) un kopšanas instrukcijas.

Svarīgi atcerēties, ka Latvijas apģērbu pircēji bieži vēlas zināt:

  1. Materiāla sastāvu (precīzus procentus)

  2. Vai izmēri atbilst standarta Eiropas/Latvijas izmēriem

  3. Mazgāšanas instrukcijas

  4. Kombinēšanas iespējas ar citiem apģērbiem


Elektronika un tehnika

Elektronikas aprakstos būtiska ir tehniskā precizitāte, taču tā jāpapildina ar skaidrojumiem par to, kā konkrētie tehniskie parametri uzlabos lietotāja pieredzi. Latvijas pircēji īpaši interesējas par garantijas noteikumiem, servisa iespējām un savietojamību ar citām ierīcēm.

Saskaņā ar e-komercijas pētījumiem, elektronikas pircēji par 40% biežāk pērk produktus, kuru aprakstos ir ietverti:

  1. Detalizēti tehniskie parametri

  2. Salīdzinājumi ar citiem līdzīgiem modeļiem

  3. Informācija par garantijas nosacījumiem

  4. Lietošanas piemēri

  5. Informācija par aksesuāru pieejamību


Mājsaimniecības preces

Mājsaimniecības preču aprakstos svarīgi uzsvērt praktiskos aspektus - izmērus, materiālus, kopšanas īpatnības un ilgmūžību. Latvijas pircēji šajā kategorijā īpaši vērtē informāciju par produkta ilgtspēju un videi draudzīgiem aspektiem.


Pārtika un dzērieni

Pārtikas produktu aprakstos būtiski ietvert informāciju par sastāvu, uzturvērtību, izcelsmi un uzglabāšanas nosacījumiem. Latvijas patērētāji arvien vairāk interesējas par produktu izcelsmi un ražošanas metodēm, tāpēc šī informācija var būt izšķiroša pirkuma lēmuma pieņemšanā.

Efektīvs risinājums ir izstrādāt atsevišķus aprakstu šablonus katrai produktu kategorijai, kas ļauj saglabāt konsekventu pieeju, vienlaikus nodrošinot katrai kategorijai atbilstošu informāciju.

Praksē tas nozīmē, ka tev kā e-komercijas uzņēmējam vajadzētu izveidot specifisku aprakstu struktūru katrai produktu kategorijai, iekļaujot tajā visus būtiskos elementus tieši šai kategorijai.


Kopsavilkums


Pārliecinoši produktu apraksti ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā palielināt konversijas rādītājus tavā e-veikalā. Apkopojot rakstā minēto, atceries šos galvenos principus:

  1. Koncentrējies uz klienta ieguvumiem, ne tikai uz produkta funkcijām

  2. Veido skaidru un pārskatāmu teksta struktūru ar īsām rindkopām

  3. Izmanto aktīvo runas formu un tieši uzrunā lasītāju

  4. Optimizē aprakstus atbilstoši SEO principiem, bet izvēlies dabiskumu

  5. Pielāgo apraksta stilu un saturu atbilstoši produktu kategorijai

  6. Papildini tehniskos datus ar praktiskiem lietošanas piemēriem

  7. Izvēlies godīgu un autentisku toni, izvairoties no pārspīlējumiem


Svarīgi paturēt prātā, ka labs produkta apraksts risina potenciālā klienta problēmas vai vajadzības, atbild uz visiem viņa jautājumiem un likvidē šķēršļus pirkuma veikšanai. Latvijas e-komercijas tirgū, kur konkurence kļūst arvien spēcīgāka, kvalitatīvi produktu apraksti var būt tava konkurences priekšrocība.

E-komercijas asociācijas pētījumi liecina, ka uzņēmumi, kas investē kvalitatīvu produktu aprakstu veidošanā, vidēji piedzīvo 25-30% pieaugumu pārdošanas apjomos un 15% samazinājumu produktu atgriešanas gadījumos.


Atceries, ka produktu aprakstu optimizācija ir nepārtraukts process. Veic regulāru analīzi, sekojot līdzi konversijas rādītājiem un klientu atsauksmēm. Eksperimentē ar dažādiem aprakstu stiliem un struktūrām, lai atrastu to, kas vislabāk darbojas tieši tavā nišā un ar tavu mērķauditoriju.


Pacel sava e-veikala produktu aprakstus jaunā līmenī


Pārliecinošu produktu aprakstu izstrāde prasa gan labu valodas izjūtu, gan izpratni par mārketinga principiem, gan zināšanas par tavu mērķauditoriju. Ja tevi interesē, kā pilnveidot tava e-veikala produktu aprakstus vai risināt citus e-komercijas izaicinājumus, es labprāt dalīšos savā pieredzē.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai mājaslapā: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu produktu aprakstu stratēģiju, analizēt esošo aprakstu vājās vietas vai izstrādāt jaunu pieeju, kas palīdzēs gan palielināt konversijas rādītājus, gan samazināt atgriezto produktu skaitu.

bottom of page