top of page

Latvijas e-komercijas tirgus analīze un 2025. gada tendences

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 22. apr.
  • Lasīts 7 min

Updated: 22. maijs

Strādājot e-komercijas nozarē, regulāri pievēršu uzmanību patērētāju uzvedības izmaiņām Latvijas tirgū. Mobilo pirkumu pieaugums, pārtikas produktu pirkumu popularitātes kāpums un ārzemju platformu ietekme ir tendences, ko var ļoti labi sajust ikdienas darbā.


Nolēmu padziļināti izpētīt šīs tendences, apkopojot jaunākos pieejamos statistikas datus un pētījumus par Latvijas e-komercijas tirgu. Skaitļi apstiprina – Latvijas patērētāju digitālie paradumi turpina attīstīties, lai arī ne tik strauji kā pandēmijas laikā.

Sieviete atver savu interneta veikala pirkuma kasti

Satura rādītājs



Latvijas e-komercijas tirgus pārskats


Latvijas e-komercijas tirgus turpina augt, lai arī ne tik strauji kā pandēmijas kulminācijas laikā. Saskaņā ar eCommerceDB datiem, Latvija ir 78. lielākais e-komercijas tirgus pasaulē ar prognozēto apgrozījumu 663 miljoni EUR 2025. gadā. Paredzams, ka tirgus turpinās augt vidēji ar 3% gadā laikposmā no 2025. līdz 2029. gadam, sasniedzot 750 miljonus EUR 2029. gadā. Interesanti, ka 2025. gadā Latvijas e-komercijas tirgus pieaugums ir prognozēts 4,1% apmērā, kas ir zemāks nekā globālais vidējais rādītājs (9,8%). Šī tendence norāda, ka Latvijas e-komercijas tirgum joprojām ir ievērojams izaugsmes potenciāls.


Eiropas un Baltijas kontekstā Latvijas e-komercijas attīstības līmenis atpaliek no kaimiņvalstīm. 2023. gadā e-komercijas apjoms Latvijā veidoja tikai 9% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma, kas ir ievērojami zemāks rādītājs nekā Igaunijā (17%) un Lietuvā (13%). Tas norāda uz to, ka Latvijas e-komercijas vidē pastāv ievērojams neizmantots potenciāls. Praktiski visi Latvijas uzņēmumi lietoja internetu 2024. gadā, kas ir pieaugums salīdzinājumā ar situāciju pirms 10 gadiem, kad internetu lietoja 94,2% uzņēmumu. Tomēr tikai 67,3% Latvijas uzņēmumu bija sava tīmekļa vietne, kas ir pieaugums par 11,6 procentpunktiem pēdējo 10 gadu laikā.


Patērētāju demogrāfiskais profils un motivācija


Patērētāju demogrāfija

Latvijā ir aptuveni 1,88 miljoni iedzīvotāju, un liela daļa no tiem ir aktīvi interneta lietotāji. Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2023. gadā 93,1% mājsaimniecību Latvijā bija pieejams internets, un 91,4% iedzīvotāju to lietoja vismaz reizi nedēļā.


Interneta lietošanas paradumi būtiski atšķiras dažādās vecuma grupās. Gemius pētījumi liecina, ka visaktīvākie interneta lietotāji ir jaunieši vecumā no 16 līdz 24 gadiem, no kuriem praktiski visi (99,6%) internetu lieto regulāri. Pieaugušo vidū (25-54 gadi) internetu regulāri lieto 96,8%, bet senioru grupā (55-74 gadi) šis rādītājs ir 75,9. Svarīgi atzīmēt, ka arī vecāka gadagājuma iedzīvotāji arvien aktīvāk iesaistās digitālajā vidē, kas paplašina potenciālo e-komercijas klientu loku.


2023.gadā interneta pircēju skaits Latvijā palielinājās par diviem procentpunktiem, sasniedzot 69% no visiem interneta lietotājiem. Tomēr arī šajā ziņā Latvija atpaliek no tādām valstīm kā Somija, kur internetā iepērkas jau 81% iedzīvotāju.


Motivācija iepirkties tiešsaistē

Gemius veiktie pētījumi atklāj, ka Latvijas patērētāji iepirkšanos internetā izvēlas galvenokārt trīs iemeslu dēļ:

  1. Labākas cenas – gandrīz 80% respondentu kā galveno priekšrocību min labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos.

  2. Ērtība un laika ekonomija – iespēja iepirkties jebkurā laikā no jebkuras vietas.

  3. Plašāks preču klāsts – iespēja piekļūt plašākam preču sortimentam un salīdzināt piedāvājumus.


Nereti uzņēmēji saskaras ar izaicinājumiem, mēģinot izprast patērētāju motivāciju. Praksē tas nozīmē, ka ir būtiski ne tikai piedāvāt konkurētspējīgas cenas, bet arī nodrošināt ērtu un intuitīvu iepirkšanās pieredzi. Interesanti, ka 12% patērētāju norāda, ka būtisku lomu viņu izvēlē iepirkties konkrētā e-veikalā spēlē lojalitātes programmas. Šis ir aspekts, ko vietējie e-komersanti varētu veiksmīgāk izmantot konkurences cīņā.


Problēmas, ar kurām saskaras patērētāji

Neskatoties uz e-komercijas straujo izaugsmi, patērētāji joprojām saskaras ar vairākām problēmām, iepērkoties tiešsaistē:

  • 34% patērētāju norāda, ka bieži trūkst pamatinformācijas par produktiem, piegādātājiem vai maksājuma iespējām.

  • 31% patērētāju atzīst, ka saņemtais produkts bieži neatbilst tam, kas tika sagaidīts.

  • 24% patērētāju ir saskārušies ar nepatiesu informāciju par produktiem

    .

Šie dati skaidri norāda uz nepieciešamību uzlabot informācijas kvalitāti un caurskatāmību e-komercijas vietnēs, lai veicinātu patērētāju uzticēšanos.


Populārākās preču kategorijas un pirkšanas paradumi


Populārākās preču kategorijas

Saskaņā ar eCommerceDB datiem, Latvijas e-komercijas tirgū izdalās septiņi galvenie segmenti:

  1. Hobiji un brīvais laiks – 27,2% no kopējā apgrozījuma

  2. Elektronika – 20,2%

  3. Mode – 16,3%

  4. Mēbeles un mājas preces – 11,9%

  5. "DIY" preces – 9,0%

  6. Skaistumkopšanas produkti – 9,0%

  7. Pārtika – 6,4%


Gemius e-komercijas pētījums atklāj, ka Latvijas e-veikalos visbiežāk pirktā preču kategorija ir izklaides un kultūras pasākumu biļetes, kam seko apdrošināšana, apģērbi, apavi un aksesuāri. Vislielākais pieaugums pēdējo gadu laikā ir novērots tieši pārtikas preču tirdzniecībā, kur apjoms pieaudzis vairāk nekā četras reizes. Kopš pandēmijas sākuma ievērojami pieaugusi pārtikas iegāde internetā – 2020. gadā 21% aptaujāto norādīja, ka iegādājas pārtiku internetā, bet 2024. gadā šis rādītājs jau dubultojies, sasniedzot 42%.


Vietējās un ārzemju platformas

Latvijas patērētāji izmanto gan vietējos, gan ārzemju e-veikalus. Gemius pētījumā noskaidrots, ka Top 5 ārzemju internetveikali, kuros visbiežāk iepērkas Latvijas iedzīvotāji, ir: Aliexpress, Amazon, Ebay, Asos un AboutYou. Ārzemju vietnēs Latvijas patērētāji visbiežāk iegādājas apģērbu, apavus un aksesuārus, izmanto viesnīcu un auto rezervēšanas vietņu pakalpojumus, kā arī iegādājas aviobiļetes un citu transportlīdzekļu biļetes. Šie dati liecina par atšķirīgiem pirkšanas paradumiem vietējās un ārzemju platformās, kas varētu būt saistīti ar dažādu preču kategoriju pieejamību un cenu konkurētspēju.

Šī tendence liecina par spēcīgu globālo platformu ietekmi Latvijas tirgū un nepieciešamību vietējiem uzņēmējiem pielāgoties augstajiem servisa standartiem.


Maksājumu un piegādes tendences


Maksājumu metodes

Pētījumi rāda, ka patērētājiem, izvēloties interneta veikalu, ir svarīgs norēķinu ērtums un maksājumu drošība. Arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju izvēlas inovatīvus maksājumu risinājumus, kas norāda uz nepieciešamību e-veikaliem nodrošināt dažādas maksājumu iespējas, tostarp mobilos maksājumus un tiešsaistes internetbankas maksājumus. Efektīvs risinājums ir piedāvāt vairākas maksājumu metodes, lai apmierinātu dažādu lietotāju vēlmes. Svarīgi atcerēties, ka patērētāji bieži vien atsakās no pirkuma, ja nav pieejams viņu izvēlētais maksājuma veids.


Piegādes iespējas

Uzticama, droša un savlaicīga piegāde ir viens no izšķirošajiem faktoriem, izvēloties tiešsaistes veikalu. Patērētāji arvien vairāk novērtē ātras piegādes iespējas, piemēram, piegādi tajā pašā dienā.

Šī tendence ir īpaši aktuāla pārtikas preču un gatavā ēdiena segmentā, kur piegādes ātrums ir kritisks faktors. Tavam e-veikalam konkurētspējas nodrošināšanai ir būtiski piedāvāt dažādas piegādes opcijas, kas atbilst mūsdienu patērētāju vēlmēm pēc ātruma un ērtības.


Tehnoloģiju ietekme uz patērētāju uzvedību


Mobilā tirdzniecība

Patērētāju aptaujas liecina, ka viens no izšķirošajiem faktoriem, izvēloties e-veikalu, ir iespēja veikt pirkumus, izmantojot mobilās ierīces. Lietotājiem ir svarīgi, lai tīmekļa vietnes būtu pielāgotas mobilajām ierīcēm un nodrošinātu ērtu lietošanu jebkurā laikā un vietā. Gemius e-komercijas pētījums norāda, ka arvien vairāk lietotāju izmanto mobilās ierīces pirkumu veikšanai. Tev kā uzņēmējam tas nozīmē, ka nepietiek tikai ar responsīvu mājaslapu – jānodrošina arī pilnvērtīga un optimizēta mobilā iepirkšanās pieredze.


Sociālo mediju ietekme

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2023. gadā 55,3% Latvijas uzņēmumu izmantoja sociālos medijus. Visvairāk sociālo mediju sniegtās iespējas izmanto lielie uzņēmumi (94,2%), vidējo uzņēmumu grupā – 70,0%, bet mazo uzņēmumu grupā – 51,8%. Kopumā 54,1% uzņēmumu ir profils kādā no sociālajiem tīkliem (Facebook, LinkedIn u.c.), 24,6% izmanto multimediju satura koplietošanas vietnes (Instagram, YouTube u.c.), bet 13,8% izmanto blogus vai mikroblogošanas vietnes (X, WordPress u.c.).


Svarīgi paturēt prātā, ka sociālie mediji kļūst ne tikai par mārketinga kanālu, bet arī par tiešu pārdošanas kanālu. Praksē tas nozīmē, ka tev jāizveido stratēģija, kas aptver gan sociālo mediju mārketingu, gan sociālo komerciju.


Marketplace platformu attīstība

Viena no nozīmīgākajām tendencēm Latvijas e-komercijas tirgū ir "marketplace" platformu jeb virtuālo tirdzniecības centru attīstība. Šīs platformas apvieno vairākus pārdevējus vienā vietnē, nodrošinot patērētājiem plašāku preču klāstu un ērtāku iepirkšanās pieredzi. Piemēram, 220.lv Marketplace platformā darbojas vairāk nekā 4000 pārdevēji no visām trim Baltijas valstīm. Šīs platformas kļūst par nozīmīgu alternatīvu individuālajiem e-veikaliem, jo tās spēj piedāvāt plašāku preču klāstu un bieži vien arī labāku klientu pieredzi.


Vietējo un globālo platformu konkurence


Globālo platformu ietekme

Baltijā ietekmīgākie uzņēmumi (gan globālie, gan Baltijas spēlētāji) veido aptuveni 20-30% no kopējā e-komercijas tirgus, kamēr nobriedušajos tirgos šis rādītājs sasniedz 50%. Šī atšķirība liecina par Baltijas e-komercijas tirgus fragmentāciju un potenciālu turpmākai konsolidācijai. Globālo platformu, piemēram, Amazon un Aliexpress, pieaugošā popularitāte Latvijas patērētāju vidū rada papildu konkurences spiedienu uz vietējiem uzņēmumiem. Tev kā vietējam e-komersantam ir jāmeklē nišas un konkurētspējīgas priekšrocības, ko globālie giganti nevar viegli replicēt.


Vietējās e-komercijas "ekosistēmas" attīstība

Eksperti uzsver nepieciešamību stiprināt vietējo e-komercijas "ekosistēmu", lai veicinātu nozares attīstību un konkurētspēju ar globālajiem tirgus dalībniekiem. Tas ietver gan tehnoloģisko risinājumu attīstību, gan sadarbību starp dažādiem tirgus dalībniekiem, gan patērētāju izglītošanu.

Vietējiem e-komersantiem ir priekšrocības labāk pārzināt vietējo tirgu, patērētāju vēlmes un specifiku, kā arī piedāvāt pielāgotus risinājumus, kas atbilst Latvijas patērētāju vajadzībām. Padomā par savu klientu – kādas unikālas vērtības tu vari piedāvāt, ko starptautiskās platformas nevar?


Nākotnes tendences un ieteikumi uzņēmējiem


Nākotnes prognozes

Nākotnes prognozes liecina, ka e-komercijas izaugsme Latvijā turpināsies, bet mērenākā tempā nekā pandēmijas laikā. Paredzams, ka līdz 2029. gadam Latvijas e-komercijas tirgus sasniegs 746 miljonus EUR, ar vidējo gada pieauguma tempu 3,0%. Daudzkanālu mazumtirdzniecība kļūs vēl nozīmīgāka, ar pieaugošu patērētāju vēlmi izmantot dažādus kanālus dažādos pirkuma ceļa posmos. Mūsdienu tirgū izteikti dominē daudzkanālu mazumtirdzniecība, kur līdzās klātienes veikalam, tirdzniecībai sociālajos tīklos un iespējamam savam interneta veikalam, liela nozīme ir tieši e-tirdzniecības platformai, kas nodrošina pieeju ievērojami lielākai pircēju plūsmai.


Ieteikumi e-komercijas uzņēmējiem

Balstoties uz pētījuma rezultātiem, varam formulēt vairākus praktiskus ieteikumus:

  1. Uzlabo preču aprakstus un vizuālos materiālus – 34% patērētāju norāda uz nepietiekamu informāciju. Precīzi un detalizēti produktu apraksti, kvalitatīvas fotogrāfijas un video materiāli var būtiski uzlabot konversijas.

  2. Attīsti personalizētas lojalitātes programmas – 12% patērētāju tās uzskata par nozīmīgu faktoru. Personalizēti piedāvājumi un atlaides var veicināt atkārtotus pirkumus.

  3. Pilnveido mobilās iepirkšanās pieredzi – arvien vairāk patērētāju izmanto mobilās ierīces. Nodrošini, ka tava vietne ir ne tikai responsīva, bet arī viegli lietojama uz mobilajām ierīcēm.

  4. Paplašini maksājumu un piegādes opcijas – piedāvā dažādas maksājumu metodes un piegādes opcijas, tostarp ātro piegādi, kas kļūst aizvien nozīmīgāka.

  5. Izmanto sociālo mediju potenciālu – sociālie mediji kļūst ne tikai par mārketinga, bet arī par pārdošanas kanālu. Izstrādā stratēģiju, kas aptver abas funkcijas.


Kopsavilkums


Latvijas e-komercijas tirgus turpina augt, lai arī ne tik strauji kā pandēmijas laikā. Patērētāju motivāciju iepirkties internetā galvenokārt nosaka labākas cenas, ērtība un plašāks preču klāsts. Populārākās kategorijas ietver hobiju un brīvā laika preces, elektroniku un apģērbus, taču visstraujāk aug pārtikas preču segments.


Lai veiksmīgi konkurētu dinamiskajā e-komercijas vidē, uzņēmumiem jāpielāgojas mainīgajiem patērētāju paradumiem un jāievieš jaunas tehnoloģijas, kas uzlabo iepirkšanās pieredzi. Sevišķi svarīgi ir nodrošināt kvalitatīvu preču informāciju, personalizētus piedāvājumus, ērtu mobilās iepirkšanās pieredzi un daudzveidīgas maksājumu un piegādes iespējas.


Atceries, ka e-komercijas vide pastāvīgi mainās, un veiksmīgi būs tie uzņēmumi, kas spēj ātri pielāgoties jaunajām tendencēm un patērētāju vēlmēm. Nepārtraukti analizē savus datus, seko līdzi tirgus tendencēm un nebaidies eksperimentēt ar jauniem risinājumiem.


Atrisini savus e-komercijas izaicinājumus ar ekspertu palīdzību!


E-komercijas patērētāju uzvedības izpratne un efektīvas stratēģijas izstrāde var būt sarežģīts process, kas prasa gan dziļu tirgu izpratni, gan aktuālāko tendenču pārzināšanu. Ja tevi interesē, kā pilnveidot tava e-veikala stratēģiju, balstoties uz Latvijas patērētāju uzvedības tendencēm, vai risināt citus e-komercijas izaicinājumus, es labprāt dalīšos savā pieredzē.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu e-komercijas stratēģiju, analizēt esošo procesu vājās vietas vai izstrādāt jaunu pieeju, kas palīdzēs gan piesaistīt jaunus klientus, gan paaugstināt esošo klientu lojalitāti.

bottom of page