top of page

Sociālo mediju veikali un to izmantošanas iespējas Latvijā

  • Writer: Mārtiņš Švāns
    Mārtiņš Švāns
  • 31. marts
  • Lasīts 7 min

Updated: 10. apr.

Mūsdienu digitālajā laikmetā sociālo mediju platformas vairs nav tikai vieta saziņai un satura kopīgošanai – tās ir kļuvušas par nozīmīgiem tirdzniecības kanāliem. Latvijas e-komercijas tirgus turpina attīstīties, un sociālo mediju veikalu integrācija piedāvā jaunas iespējas uzņēmējiem sasniegt savus potenciālos klientus tur, kur tie pavada ievērojamu daļu sava laika. Saskaņā ar jaunākajiem datiem, vidējais latvietis sociālajos tīklos pavada aptuveni 2,5 stundas dienā, kas norāda uz milzīgu potenciālu pārdošanas veicināšanai šajos kanālos.

ree

Satura rādītājs



Kas ir sociālo mediju veikali?


Sociālo mediju veikali ir funkcionalitāte, kas ļauj uzņēmumiem integrēt e-komercijas risinājumus tieši sociālo mediju platformās. Šie risinājumi ļauj lietotājiem pārlūkot produktus, apskatīt to detaļas un veikt pirkumus, neizejot no sociālo mediju aplikācijas vai mājaslapas. Būtībā tas ir kā tradicionālais e-veikals, tikai iekļauts tajā digitālajā vidē, kur patērētāji jau aktīvi darbojas.

Sociālo mediju veikalu koncepcija radās, reaģējot uz patērētāju uzvedības maiņu. Pētījumi rāda, ka 60% pircēju atklāj jaunus produktus tieši sociālajos tīklos, un 30% no tiem būtu gatavi veikt pirkumus šajās platformās. Redzot šo tendenci, sociālo mediju giganti – Facebook (Meta), Instagram un TikTok – ir izstrādājuši savus e-komercijas risinājumus.


Katrai platformai ir savas unikālas funkcijas, taču kopumā tās visas piedāvā:

  • Produktu katalogu izveidi un pārvaldību

  • Produktu kartītes ar attēliem, aprakstiem un cenām

  • Reklāmas iespējas ar tiešu pirkuma veikšanas funkcionalitāti

  • Analītikas rīkus veiktspējas mērīšanai

Atšķirībā no tradicionālajiem e-veikaliem, sociālo mediju veikali ļauj uzņēmumiem izmantot platformu lietotāju bāzi un algoritmus, lai sasniegtu potenciālos klientus daudz precīzāk un efektīvāk. Tas rada jaunas iespējas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem nav resursu plašām mārketinga kampaņām.


Sociālo mediju veikalu pieejamība Latvijā


Sociālo mediju veikalu pieejamība Latvijā atšķiras atkarībā no platformas un tās piedāvātajām funkcijām. Lai gan globālie sociālo mediju milži ir atvēruši daudzas e-komercijas iespējas, Latvijas tirgū pastāv noteikti ierobežojumi, kas jāņem vērā, plānojot savu stratēģiju.

Saskaņā ar "Latvijas fakti" pētījumu 2023. gada pētījumu, sociālos medijus aktīvi izmanto 78% Latvijas iedzīvotāju, kas ir ievērojams potenciāls auditorijas apjoms. Taču svarīgi saprast, kādas tieši iespējas ir pieejamas katrā platformā un kā tās vislabāk izmantot.

Latvija pieder pie Eiropas Savienības tirgus, kas nozīmē, ka uz mums attiecas ES regulējums attiecībā uz patērētāju tiesībām, datu aizsardzību un e-komerciju. Tas ietekmē to, kā sociālo mediju veikali var darboties mūsu valstī. Piemēram, visiem e-komercijas risinājumiem jāatbilst GDPR prasībām un jānodrošina patērētāju tiesību ievērošana saskaņā ar ES direktīvām.

Vēl viens būtisks aspekts ir maksājumu risinājumi. Kamēr dažās valstīs sociālo mediju platformas nodrošina iebūvētus maksājumu risinājumus, Latvijas tirgū bieži vien lietotāji pirkuma pabeigšanai tiek novirzīti uz uzņēmuma mājaslapu, kas var ietekmēt konversijas rādītājus.


Facebook un Instagram Shopping iespējas Latvijas uzņēmumiem


Facebook un Instagram (abi pieder Meta kompānijai) piedāvā dažādas e-komercijas iespējas, kas ir pieejamas arī Latvijas uzņēmumiem. Tomēr pastāv noteikti ierobežojumi, kas atšķir mūsu pieredzi no tā, ko pieredzētu ASV vai citu valstu uzņēmēji.


Facebook Shop

Facebook Shop ir pieejams Latvijas uzņēmumiem, kas atbilst noteiktiem kritērijiem. Galvenie priekšnosacījumi ir:

  • Oficiāli reģistrēts uzņēmums

  • Spēkā esošs Facebook biznesa profils

  • Atbilstība Meta tirdzniecības politikai

  • Produktu katalogs Commerce Manager platformā


Latvijas uzņēmumi var izveidot produktu katalogu, pievienot produktu attēlus, aprakstus un cenas, kā arī organizēt preces pa kolekcijām. Sociālajā tīklā var izveidot īpašu "Shop" cilni, kur klienti var pārlūkot pieejamos produktus.

Būtiska atšķirība ir tā, ka Latvija nav to valstu sarakstā, kurās Meta atbalsta vietējo norēķinu funkcionalitāti (native checkout). Tas nozīmē, ka pirkuma pabeigšanai klienti tiek novirzīti uz uzņēmuma mājaslapu. No vienas puses, tas var samazināt konversiju rādītājus, jo lietoties spiests pamest platformu. No otras puses, tas ļauj uzņēmumam saglabāt kontroli pār pirkuma procesu un izmantot savus iecienītos maksājumu risinājumus.


Instagram Shopping

Instagram Shopping funkcionalitāte ļauj Latvijas uzņēmumiem tagot produktus savos ierakstu un stāstu attēlos, tādējādi ļaujot lietotājiem apskatīt produkta informāciju un cenu, kā arī nokļūt uz produkta lapu. Tāpat kā Facebook, arī Instagram nepiedāvā tiešo pirkuma funkcionalitāti Latvijas lietotājiem, un klienti tiek novirzīti uz uzņēmuma mājaslapu.

Latvijas uzņēmumi var izmantot arī Instagram Shops funkciju – īpašu cilni profilā, kas darbojas līdzīgi e-veikalam. Tas ir īpaši efektīvs rīks vizuāli pievilcīgām nozarēm, piemēram, modes, skaistumkopšanas un dizaina industrijai.

Liela priekšrocība ir integrācija ar citiem Meta mārketinga rīkiem, piemēram, Instagram reklāmām, kas ļauj izveidot reklāmas ar "Shop Now" pogu, kas ved tieši uz produktu lapām.


TikTok reklāmas un veikala funkcionalitātes Latvijā


TikTok kā relatīvi jauns spēlētājs sociālo mediju vidē strauji nostiprina savas pozīcijas arī e-komercijas jomā. Latvijā TikTok platforma kļūst arvien populārāka, īpaši jaunākas auditorijas vidū, piedāvājot jaunas iespējas uzņēmumiem sasniegt potenciālos klientus.


TikTok reklāmas Latvijā

TikTok reklāmas un iepirkšanās funkcijas ir oficiāli pieejamas Latvijā, ļaujot uzņēmumiem mērķēt uz vietējo auditoriju. TikTok piedāvā vairākus reklāmas formātus, kas var palīdzēt veicināt pārdošanu:

  • In-Feed reklāmas, kas parādās lietotāju "For You" plūsmā

  • TopView reklāmas, kas parādās, tiklīdz lietotājs atver aplikāciju

  • Branded Hashtag Challenges, kas veicina lietotāju radītu saturu

  • Shoppable video reklāmas ar produktu saiti

Latvijas uzņēmēji atzinīgi novērtē TikTok algoritmu, kas palīdz saturam sasniegt organisko auditoriju, pat ja uzņēmumam nav liels sekotāju skaits. Tas ir īpaši noderīgi maziem un vidējiem uzņēmumiem ar ierobežotu mārketinga budžetu.


TikTok Shop Latvijā

Attiecībā uz TikTok Shop, situācija ir nedaudz atšķirīga. TikTok Shop darbojas kā pilotprogramma atsevišķos tirgos, un Latvija nav skaidri norādīta kā daļa no šīs pilotprogrammas tiešajiem pirkumiem lietotnes ietvaros.

Tas nozīmē, ka Latvijas uzņēmumi var izmantot TikTok reklāmas un iepirkšanās rīkus, lai veicinātu savu produktu atpazīstamību un virzītu trafiku uz savām mājaslapām, bet tiešā pārdošanas funkcionalitāte platformā (native checkout) pašlaik nav pilnībā pieejama.


Tomēr pat bez tiešās pirkumu funkcionalitātes TikTok piedāvā vērtīgus rīkus:

  • Product Links - saites uz produktiem videoklipos

  • Product Showcase - produktu kartes, kas redzamas zem video

  • Collection Ads - reklāmas ar vairākiem produktiem


Sociālo mediju veikalu priekšrocības un izaicinājumi


Sociālo mediju veikalu ieviešana tavā biznesa stratēģijā var sniegt vairākas priekšrocības, taču ir svarīgi apzināties arī ar to saistītos izaicinājumus, īpaši Latvijas kontekstā.


Priekšrocības

Paplašināta auditorija un sasniegšana: Sociālie mediji ļauj sasniegt lietotājus, kas, iespējams, nekad neapmeklētu tavu mājaslapu. Latvijā, kur e-komercijas tirgus joprojām aug, tas var būt vērtīgs veids, kā paplašināt savu klientu bāzi.

Samazināts pirkuma ceļš: Integrējot pārdošanas funkcionalitāti sociālajos medijos, tu samazini soļu skaitu, kas klientam jāveic līdz pirkumam. Pat ja Latvijā lietotājiem galu galā jāpāriet uz tavu mājaslapu, viņi to dara jau ar skaidru nolūku veikt pirkumu.

Uzlabota mērķauditorijas segmentācija: Meta un TikTok piedāvā iespaidīgus mērķēšanas rīkus, ļaujot sasniegt tieši tos lietotājus, kas visticamāk interesēsies par taviem produktiem.

Mazākas izmaksas salīdzinājumā ar tradicionālo e-komerciju: Maziem uzņēmumiem sociālo mediju veikali var būt izmaksu ziņā efektīvāka alternatīva nekā pilnvērtīga e-komercijas platformas izveidošana un uzturēšana.

Analītikas priekšrocības: Sociālo mediju platformas piedāvā detalizētu analītiku, kas ļauj labāk izprast klientu uzvedību un optimizēt savu stratēģiju.


Izaicinājumi

Nepilnīga checkout funkcionalitāte: Kā jau minēts, Latvijas lietotāji nevar pabeigt pirkumus tieši Meta platformās, kas var ietekmēt konversijas rādītājus. Pētījumi rāda, ka katrs papildu solis pirkuma procesā var samazināt konversiju par 10-15%.

Atkarība no trešo pušu platformām: Uzņēmums kļūst atkarīgs no sociālo mediju platformu noteikumiem un izmaiņām, kas var būtiski ietekmēt biznesa stratēģiju.

Maksājumu un loģistikas sarežģījumi: Tā kā tiešie maksājumi platformās Latvijā nav pieejami, uzņēmumiem jānodrošina savi maksājumu risinājumi un jāpārvalda produktu piegādes process.

Nepietiekama kontrole pār klientu pieredzi: Sociālo mediju veikalos tu nevari pilnībā kontrolēt lietotāja pieredzi, kā tas būtu savā mājaslapā.

Atbilstība vietējiem noteikumiem: Latvijas uzņēmumiem jānodrošina atbilstība gan ES, gan vietējiem noteikumiem par e-komerciju, datu aizsardzību un patērētāju tiesībām.


Praktiskie soļi sociālo mediju veikala izveidē


Ja esi nolēmis integrēt sociālo mediju veikalu savā biznesa stratēģijā, šeit ir praktiski soļi, kas palīdzēs tev veiksmīgi uzsākt šo procesu, ņemot vērā Latvijas tirgus specifiku.


1. Platformas izvēle

Izvēlies platformu, kas vislabāk atbilst tavai mērķauditorijai un biznesa modelim:

  • Facebook un Instagram ir ideāli uzņēmumiem ar plašu produktu klāstu un vizuāli pievilcīgiem produktiem

  • TikTok ir efektīvs jaunākai mērķauditorijai un produktiem, kas var tikt demonstrēti īsos, dinamiskos video

Latvijas tirgus pētījumi rāda, ka Facebook joprojām saglabā līdera pozīcijas lietotāju skaita ziņā (aptuveni 855 000 lietotāju), kamēr Instagram un TikTok strauji aug, īpaši 18-34 gadus veco lietotāju vidū.


2. Biznesa konta un produktu kataloga izveide

Pirms sāc veidot sociālo mediju veikalu, pārliecinies, ka tev ir:

  • Oficiāls biznesa konts attiecīgajā platformā

  • Sagatavots produktu katalogs ar kvalitatīviem attēliem, detalizētiem aprakstiem un precīzām cenām

  • Skaidra produktu kategoriju struktūra

Meta platformām (Facebook un Instagram) tev būs nepieciešams izveidot katalogu Commerce Manager sistēmā, kas ļaus pārvaldīt produktus abās platformās vienlaikus.


3. Integrācija ar tavu e-komercijas platformu

Tā kā Latvijas klienti tiks novirzīti uz tavu mājaslapu pirkuma pabeigšanai, ir būtiski nodrošināt vienmērīgu pāreju:

  • Pārliecinies, ka tava mājaslapa ir optimizēta mobilajām ierīcēm

  • Nodrošini ātru lapas ielādes laiku (ideāli zem 3 sekundēm)

  • Samazini soļu skaitu līdz pirkuma pabeigšanai

  • Nodrošini vairākas maksājumu iespējas, kas populāras Latvijā (bankas pārskaitījumi, kredītkartes)


4. Atbilstība juridiskajām prasībām

Latvijas uzņēmumiem ir svarīgi nodrošināt atbilstību:

  • Patērētāju tiesību aizsardzības likumam

  • Distances līgumu noteikumiem

  • GDPR prasībām

  • Elektroniskās komercijas direktīvai

Pārliecinies, ka tava privātuma politika un lietošanas noteikumi aptver arī sociālo mediju veikala izmantošanu.


5. Satura un reklāmas stratēģijas izveide

Veido saistošu saturu, kas pārdod:

  • Augstas kvalitātes produktu foto un video

  • Saistošus produktu aprakstus, kas uzsver ieguvumus

  • Lietotāju atsauksmes un testimonials

  • Ierobežota laika piedāvājumus, kas veicina tūlītēju rīcību

Latviešu auditorija bieži novērtē autentiskumu un vietējo kontekstu, tāpēc pielāgo savu saturu vietējām vajadzībām un gaumei.


6. Analītika un optimizācija

Regulāri pārbaudi savas sociālo mediju veikala veiktspēju, izmantojot:

  • Platformu iebūvētos analītikas rīkus

  • Google Analytics, lai izsekotu trafiku no sociālajiem medijiem

  • A/B testēšanu dažādiem produktu aprakstiem un vizuālajiem materiāliem


Kopsavilkums


Sociālo mediju veikali piedāvā Latvijas e-komercijas uzņēmumiem jaunas iespējas sasniegt klientus un palielināt pārdošanas apjomus. Lai gan pilna funkcionalitāte ar tiešajiem pirkumiem platformās (native checkout) Latvijā vēl nav pieejama, Facebook Shop, Instagram Shopping un TikTok reklāmas rīki jau tagad sniedz vērtīgus risinājumus vietējiem uzņēmējiem.


Veiksmes atslēga slēpjas rūpīgā integrācijā starp sociālo mediju veikaliem un tavu e-komercijas platformu, nodrošinot vienmērīgu pāreju no produkta atklāšanas līdz pirkuma pabeigšanai. Atceries, ka katrai platformai ir savas unikālās priekšrocības un lietotāju demogrāfija, tāpēc izvēlies tās, kas vislabāk atbilst tava biznesa vajadzībām.


Praktiskie padomi, ko vari ieviest jau šodien:

  1. Izveido produktu katalogu vismaz vienā sociālo mediju platformā, sākot ar saviem populārākajiem produktiem

  2. Optimizē savu mājaslapu mobilajām ierīcēm un samazini soļu skaitu līdz pirkuma pabeigšanai

  3. Izmanto UTM parametrus, lai izsekotu, kuri produkti un platformas sniedz labākos rezultātus


Neatkarīgi no tā, vai esi mazs uzņēmums, kas tikko sāk savu ceļu e-komercijā, vai pieredzējis tirgotājs, sociālo mediju veikali piedāvā jaunas iespējas, kas var palīdzēt tavam biznesam augt un sasniegt jaunus klientus digitālajā vidē.


Vai tev ir nepieciešama palīdzība saistībā ar e-komercijas procesiem?


Sociālo mediju veikalu ieviešana un optimizācija var būt sarežģīts process, kas prasa gan dziļas zināšanas par platformu specifiku, gan izpratni par Latvijas patērētāju uzvedību. Ja tevi interesē, kā pilnveidot tava uzņēmuma sociālo mediju stratēģiju vai risināt citus e-komercijas izaicinājumus, es labprāt dalīšos savā pieredzē.


Piesakies bezmaksas 30 minūšu konsultācijai: punkts.lv/konsultacija

Konsultācijas laikā mēs varam pārrunāt tieši tavām biznesa vajadzībām atbilstošu sociālo mediju veikala stratēģiju, analizēt esošo procesu vājās vietas vai izstrādāt jaunu pieeju, kas palīdzēs gan palielināt produktu redzamību, gan uzlabot konversijas rādītājus sociālo mediju platformās.


bottom of page